3MAR200 Salg og salgsledelse

    • Emnekode
      3MAR200
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3/K/S/HMAR100/ØKA1013 Markedsføring eller tilsvarende.

Emnets innhold

Salg:

  • Salgets prosesser, behovskartlegging og salgsteknikk
  • Salgsstrategier og metoder
  • Verdiøkende salg og forretningsutvikling
  • Beslutningsprosesser og -roller i virksomheter
  • Presentasjons- og demonstrasjonsteknikker
  • Salgsplanlegging, styring og oppfølging
  • Key-account-management og relasjonsbygging
  • CRM systemer

Salgsledelse:

  • Rekruttering og utvikling av selgere
  • Utvikling av en salgskultur
  • Motivasjon og belønning
  • Resultat- og prestasjonsstyring

Læringsutbytte

Emnet skal gi kunnskaper og ferdigheter til å arbeide som selger, i tillegg til å lede et salgsteam eller en salgsavdeling.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til sammenhengen mellom salg og markedsføring
  • kan gjøre rede for salgets prosesser i lys av ulike salgsmetoder
  • forstår begrepet verdiøkende salg og kan gjøre rede for utvikling av et verdiforslag
  • forstår hvordan man kan planlegge, gjennomføre og evaluere salgsprosessen
  • har kunnskap om oppgaver som hører til salgsledelse, herunder rekruttering og utvikling av selgere
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en salgssamtale med ulike beslutningsroller i en virksomhet
  • kan definere, analysere og reflektere over oppgavene som hører til salgsledelse
  • kan holde en presentasjon om et gitt tema innenfor salg og salgsledelse
  • kan gi konstruktive tilbakemeldinger med det formål å bidra til økte prestasjoner og personlig utvikling
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, med gruppearbeid, case- og oppgaveløsning.

Obligatoriske aktiviteter

For å bli meldt opp til eksamen må studentene har gjennomført og bestått to ulike arbeidskrav og vært til stede på samlinger med obligatorisk oppmøte.

  1. En individuell skriftlig besvarelse. Oppgaven baseres på et tema formidlet av gjesteforeleser. Det er obligatorisk oppmøte til gjesteforelesningen. En studentaktiv læringsform i dette arbeidskravet er å vurdere og gi tilbakemelding på en annen students besvarelse.
  2. En muntlig presentasjon i gruppe på to eller tre studenter. Presentasjonen skal holdes på campus, for andre studenter. For at gruppa skal få godkjent arbeidskravet må alle i gruppa presentere. Studentene skal vurdere og gi tilbakemeldinger på hverandres presentasjoner. Et sentralt læringsutbytte er å vurdere hvordan ulike presentasjonsteknikker fungerer når det gjelder å formidle et budskap. Det er derfor obligatorisk oppmøte på disse samlingene.

Det er obligatorisk oppmøte på følgende samlinger:

  1. Oppstartssamlingen for emnet
  2. Tredje samling – trening: planlegging og gjennomføring av et salgsmøte
  3. Gjesteforelesninger, en eller to samlinger (spesifiseres ved semesterstart)
  4. Siste samling: muntlige presentasjoner i forbindelse med arbeidskrav 2.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
30 Minutt(er)
  • Alle
100
Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Eksamensoppgaven publiseres senest en uke før muntlig eksamen avholdes. Under eksamen presenterer kandidaten sin løsning på oppgaven, maks 10 minutter. Deretter vil sensor stille spørsmål til presentasjonen og berørte faglige tema, inntil 15 minutter.

Emnenavn på engelsk: 
Sales and Sales Management
Emnenavn på nynorsk: 
Salg og salgsleiing
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)