3MAR120 Markedskommunikasjon

    • Emnekode
      3MAR120
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Hva er markedskommunikasjon?
  • Teori, begreper og forskning på området
  • Psykologiske, sosiologiske og økonomiske synspunkter på kommunikasjonsprosessen
  • Kommunikasjonsstrategier og kommunikasjonsplanlegging
  • Media og mediavalg, med særlig vekt på sosiale media
  • Kommunikasjon på bedriftsmarkedet
  • Integrert markedskommunikasjon/integrert kommunikasjonsplanlegging
  • Internasjonal markedskommunikasjon
  • Digitaliseringen og bærekraftens påvirkning på markedskommunikasjonen – muligheter og utfordringer 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Demonstrere kunnskap om aktuelle trender innen bærekraftig markedskommunikasjon

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overordnete prinsipper for kommunikasjon og påvirkning
  • har kunnskap om sammenhengen mellom markedskommunikasjon og merkebygging og -ledelse
  • har kunnskap om kommunikasjonsstrategier og integrert kommunikasjonsplanlegging
  • kjenner til de forskjellige kommunikasjonskanaler og -verktøy
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over en organisasjons markedskommunikasjon
  • kan utvikle en integrert kommunikasjonsplan relatert til forskjellige typer organisasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen markedskommunikasjon og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for markedskommunikasjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til markedskommunikasjon
  • kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til markedskommunikasjon både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen markedskommunikasjon
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, med gruppearbeid, case- og oppgaveløsning og presentasjoner. 

Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse og presentere løsning på ulike problemer knyttet til forskjellige forhold innenfor markedskommunikasjon. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, samt diskusjoner omkring innleveringsoppgaven (obligatorisk arbeidskrav), som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten deltakelse i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Obligatoriske aktiviteter
  • Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle underviste timer (forelsninger ihht. undervisningsplan).
  • 5-6 innleveringsoppgaver, i gruppe på inntil fire personer. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding i undervisningen og skriftlig tilbakemelding.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Eksamen

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

Emnenavn på engelsk: 
Marketing Communication
Emnenavn på nynorsk: 
Marknadskommunikasjon
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)