3MAR120 Markedskommunikasjon
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende må være fullført og bestått.
- Hva er markedskommunikasjon?
- Teori, begreper og forskning på området
- Psykologiske, sosiologiske og økonomiske synspunkter på kommunikasjonsprosessen
- Kommunikasjonsstrategier og kommunikasjonsplanlegging
- Media og mediavalg, med særlig vekt på sosiale media
- Kommunikasjon på bedriftsmarkedet
- Integrert markedskommunikasjon/integrert kommunikasjonsplanlegging
- Internasjonal markedskommunikasjon
- Digitaliseringen og bærekraftens påvirkning på markedskommunikasjonen – muligheter og utfordringer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Demonstrere kunnskap om aktuelle trender innen bærekraftig markedskommunikasjon
Studenten
- har kunnskap om overordnete prinsipper for kommunikasjon og påvirkning
- har kunnskap om sammenhengen mellom markedskommunikasjon og merkebygging og -ledelse
- har kunnskap om kommunikasjonsstrategier og integrert kommunikasjonsplanlegging
- kjenner til de forskjellige kommunikasjonskanaler og -verktøy
Studenten
- kan analysere og reflektere over en organisasjons markedskommunikasjon
- kan utvikle en integrert kommunikasjonsplan relatert til forskjellige typer organisasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen markedskommunikasjon og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for markedskommunikasjon
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til markedskommunikasjon
- kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til markedskommunikasjon både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen markedskommunikasjon
Forelesninger, med gruppearbeid, case- og oppgaveløsning og presentasjoner.
Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse og presentere løsning på ulike problemer knyttet til forskjellige forhold innenfor markedskommunikasjon. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, samt diskusjoner omkring innleveringsoppgaven (obligatorisk arbeidskrav), som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten deltakelse i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.
- Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle underviste timer (forelsninger ihht. undervisningsplan).
- 5-6 innleveringsoppgaver, i gruppe på inntil fire personer. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding i undervisningen og skriftlig tilbakemelding.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |