3MØS290 Samskaping av bærekraftige økosystemer
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Røttene til systemtenkning hovedsakelig innen markedsføring
- Markeder som systemer
- Teorier og modeller i kriser og markedsledelse
- Håndtering av kriser– merkekrise, tjenestekrise, omdømmekriser
- Systemdynamikk og markedsføring
- Kaos i systemer og markedsføring
- Økosystemer og markedsføring
- Sosiotekniske systemer og markedsføring
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
- har avansert kunnskap om sentrale elementer som brukes innen systemteoretiske perspektiver slik som: aktører, resurser, samskapning, verdiskaping og institusjoner (k1)
- har avansert kunnskap om hvordan systemteoretiske perspektiver har oppstått, utformes, og tilpasses markedet utvikling og hvordan disse skaper ulik konkurransedynamikk (k2)
- har inngående kunnskap om hvordan konflikt i relasjoner slik som mellom virksomheten og kunder, oppstår og kan eskalere fra konflikt til krise, både mot enkelt kunder og grupper av kunder og mot systemer/markedet generelt (k3)
- har inngående kunnskap om skalering og håndtering av konflikter som kan bidra til økt systematisk og vitenskapelig tenkning rundt dette i virksomheten (k4)
- har avansert kunnskap om hvordan forskjellige systemteoretiske perspektiver gir forståelse av hvordan system dynamikk muliggjør innovasjon, endring og øke ulike aktørers konkurransefordel (k5)
- kan bidra til en økt systematisk og vitenskapelig tenkning rundt virksomhetens mulighet til samskapning av bærekraftige systemer (k6)
- kan tillempe nøkkelbegrep, teori og modeller på nye områder og problemstillinger relatert til bedrifter innen systemer (k7)
- kan definere, drøfte og analysere system fra forskjellige systemperspektiv (f1)
- kan analysere teorier og metoder i et systemperspektiv for å forstå virksomheters utfordringer og derigjennom kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning (f2)
- kan anvende avanserte analysemetoder og verktøyer for håndtering av forskjellige typer kriser; herunder merkekrise, tjenestekrise og omdømmekrise (f3)
- kan formidle en kritisk tilnærming til systemperspektiv og dens betydning for virksomhetens markedsførings og kommunikasjonsfunksjon (f4)
- kan anvende relevante system begreper, teorier og metoder knyttet til å utarbeide strategi for markedsføring og mediehåndtering i konflikt- og krisesituasjoner (f5)
- kan reflektere kritisk over systemteoretiske perspektivers betydning for næringsliv og samfunn (g1)
- kan analysere faglige- og yrkesetiske problemstillinger i forbindelse med konflikt og krisehåndtering (g2)
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om systemperspektiv for å se nye muligheter for bedrifter å handtere kriser og å bruke dette til innovasjon og fornyelse (g3)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard). Undervisningen skjer digitalt ihht timeplan.
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Frammøte på 50 % av emnets underviste timer.
48 timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet