3MØS290 Samskaping av bærekraftige økosystemer

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Røttene til systemtenkning hovedsakelig innen markedsføring
  • Markeder som systemer
  • Teorier og modeller i kriser og markedsledelse
  • Håndtering av kriser– merkekrise, tjenestekrise, omdømmekriser
  • Systemdynamikk og markedsføring
  • Kaos i systemer og markedsføring
  • Økosystemer og markedsføring
  • Sosiotekniske systemer og markedsføring

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • har avansert kunnskap om sentrale elementer som brukes innen systemteoretiske perspektiver slik som: aktører, resurser, samskapning, verdiskaping og institusjoner (k1)
  • har avansert kunnskap om hvordan systemteoretiske perspektiver har oppstått, utformes, og tilpasses markedet utvikling og hvordan disse skaper ulik konkurransedynamikk (k2)
  • har inngående kunnskap om hvordan konflikt i relasjoner slik som mellom virksomheten og kunder, oppstår og kan eskalere fra konflikt til krise, både mot enkelt kunder og grupper av kunder og mot systemer/markedet generelt (k3)
  • har inngående kunnskap om skalering og håndtering av konflikter som kan bidra til økt systematisk og vitenskapelig tenkning rundt dette i virksomheten (k4)
  • har avansert kunnskap om hvordan forskjellige systemteoretiske perspektiver gir forståelse av hvordan system dynamikk muliggjør innovasjon, endring og øke ulike aktørers konkurransefordel (k5)
  • kan bidra til en økt systematisk og vitenskapelig tenkning rundt virksomhetens mulighet til samskapning av bærekraftige systemer (k6)
  • kan tillempe nøkkelbegrep, teori og modeller på nye områder og problemstillinger relatert til bedrifter innen systemer (k7)
Ferdigheter
  • kan definere, drøfte og analysere system fra forskjellige systemperspektiv (f1)
  • kan analysere teorier og metoder i et systemperspektiv for å forstå virksomheters utfordringer og derigjennom kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning (f2)
  • kan anvende avanserte analysemetoder og verktøyer for håndtering av forskjellige typer kriser; herunder merkekrise, tjenestekrise og omdømmekrise (f3)
  • kan formidle en kritisk tilnærming til systemperspektiv og dens betydning for virksomhetens markedsførings og kommunikasjonsfunksjon (f4)
  • kan anvende relevante system begreper, teorier og metoder knyttet til å utarbeide strategi for markedsføring og mediehåndtering i konflikt- og krisesituasjoner (f5)
Generell kompetanse
  • kan reflektere kritisk over systemteoretiske perspektivers betydning for næringsliv og samfunn (g1)
  • kan analysere faglige- og yrkesetiske problemstillinger i forbindelse med konflikt og krisehåndtering (g2)
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om systemperspektiv for å se nye muligheter for bedrifter å handtere kriser og å bruke dette til innovasjon og fornyelse (g3)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50 % av emnets underviste timer.
Vurdering

48 timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag