Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2PRALU2-5 Praksisopplæring 5. studieår

    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2PRALU2-42 Praksis 4. studieår må være fullført og bestått

Emnets innhold
  • Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • Utvikling av egen og skolens endringskompetanse 
  • Analyse av læreprosesser i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
  • Utdanningspolitiske spørsmål

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om konkrete forsknings- og utviklingsarbeid ved praksisskolen
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan undervise basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, alene og sammen med andre
  • kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekter i tråd med forskningsetiske normer
  • kan bidra med forskningsbasert kunnskap i dialog og diskusjon med kollegiet på praksisskolen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra aktivt til endringsprosesser knyttet til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan initiere et skolerelevant forsknings- og utviklingsprosjekt i samarbeid med utdanningsinstitusjonen og praksisskolen
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisopplæringen femte studieår gjennomføres i videregående skole som 20 dager i høstsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk