2PRALU2-5 Praksisopplæring 5. studieår
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2PRALU2-42 Praksis 4. studieår må være fullført og bestått
- Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- Utvikling av egen og skolens endringskompetanse
- Analyse av læreprosesser i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
- Utdanningspolitiske spørsmål
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kandidaten
- har kunnskap om konkrete forsknings- og utviklingsarbeid ved praksisskolen
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Studenten
- kan undervise basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, alene og sammen med andre
- kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekter i tråd med forskningsetiske normer
- kan bidra med forskningsbasert kunnskap i dialog og diskusjon med kollegiet på praksisskolen
Studenten
- kan bidra aktivt til endringsprosesser knyttet til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan initiere et skolerelevant forsknings- og utviklingsprosjekt i samarbeid med utdanningsinstitusjonen og praksisskolen
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisopplæringen femte studieår gjennomføres i videregående skole som 20 dager i høstsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet