2PRALU2-22 Praksisopplæring 2. studieår

    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2PRALU21-2 Praksis første studieår må være fullført og bestått

Emnets innhold
  • Utforming og tilpasning av lærestoff for ulike trinn i forhold til læreplanen
  • Tolking og tilpasning av lærestoff og læreplanens kompetansemål til undervisningen
  • Elevvurdering
  • Drøfting og vurdering av lærebøker i praksisskolen
  • Skolens håndtering av mobbing og konflikter, skolens krishåndteringsplaner
  • Drøfting av fagenes bidrag til elevenes dannelse som reflekterte og aktive samfunnsborgere
  • Overordnede mål og strategier for videregående skole, lovverk og mål
  • Overgang ungdomsskole - videregående skoler
  • Samle data og forberede profesjonsseminar
  • Aktiv deltagelse i profesjonsseminar

Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden og profesjonsseminar etter praksis:

  • Forholdet mellom studiefaget og skolefaget
  • Forholdet mellom kompetansemål og undervisningen
  • Ulike måter å organisere undervisningen på
  • Fagenes danningspotensial

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner egne undervisningsfags planverk, egenart og tradisjon i praksisskolen
  • har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
  • har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurdering som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø for alle elever
  • har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise, samt skolens planer for krisehåndtering
  • har kjennskap til hvordan ferdigheter i argumentasjon og kommunikasjon kan bidra til økt læringsutbytte  
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og det helhetlige opplæringsløpet med hovedvekt på overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere sammenhengen mellom fagstoff, kompetansemål og elevenes kollektive og individuelle utvikling
  • kan utvikle mål for opplæringen i fag, vurdere elevers måloppnåelse og delta i drøftinger om ulike vurderingsformer
  • kan drøfte tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn og ulike interesser
  • kan vurdere læremidler og arbeidsformer i forhold til ulike emner i fagene
  • kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i fagene
  • kan samhandle med medstudenter, praksislærer, andre kolleger, skoleledelsen og andre aktører i skolen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hva faglig og profesjonell kompetanse innebærer
  • kan drøfte og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i fagstoff, læreplaner og profesjonsetiske perspektiver.
  • har god kommunikasjon med medstudenter, praksislærer, andre kolleger og skoleledelsen
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å møte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i faget
  • kan koble fagene til skolens generelle mål og sentrale verdier som humanisme, dannelse og demokrati
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisopplæringen andre studieår gjennomføres som 20 dager i videregående skole i høstsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk