2PEDL51-12 Pedagogikk 1 – Ledelse av læringsprosesser

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold

Læringsmiljø

  • Skolens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Skolens styringsdokumenter - lover og forskrifter
  • Klasseledelse og kontaktlæreren
  • Tilpasset opplæring og inkluderende fellesskap
  • Eleven som aktør
  • Samarbeid mellom hjem og skole
  • Gruppeprosesser og kommunikasjon

Utvikling og læring

  • Danningsteori
  • Læringsteorier
  • Læringsstrategier
  • Vurdering for, som og av læring
  • Utvikling av grunnleggende ferdigheter

Generell didaktikk

  • Grunnleggende didaktiske begreper og sammenhengen mellom disse
  • Innføring og bevisstgjøring i observasjon og observasjonsverktøy
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om innholdet i de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens mandat og virksomhet
  • har bred kunnskap om tilpasset opplæring for å ivareta mangfold og skape et inkluderende fellesskap
  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiver på utvikling, læring, planlegging av undervisning og vurdering
  • har kunnskap om klasseledelse og elevers danning
  • har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
  • har kunnskap om kontaktlærerrollen
  • Har bred kunnskap om relasjonsbygging, kommunikasjon og samarbeid mellom hjem og skole
  • har bred kunnskap om lærerens profesjonsfaglige kompetanse

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede og skape motiverende læringsprosesser
  • kan på et pedagogisk grunnlag og på bakgrunn av relevant forskning, begrunne tilpasset opplæring og inkluderende fellesskap
  • kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter og begrunne dette faglig
  • kan begrunne relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering, basert på relevant forskning
  • kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om relasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
  • kan på en faglig begrunnet måte vurdere og anvende ulike digitale verktøy i undervisningen
  • kan utvikle egne planer basert på opplæringens verdigrunnlag, prinsipper og generelle mål for opplæringen, individuelle behov og tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan med stor grad av selvstendighet legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
  • kan bygge relasjoner til elever og samarbeide med relevante aktører i og utenfor skolen, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle pedagogiske og faglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
  • studentaktive metoder og forelesninger
  • gruppearbeid og refleksjonsoppgaver
  • individuelt arbeid
  • seminarer
  • digital læringsplattform
Obligatoriske aktiviteter
  • 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • individuell skriftlig oppgave
  • muntlig presentasjon, individuelt eller i gruppe
  • deltagelse på praksis-seminar
Eksamen
  • Individuell muntlig eksamen

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk