2PEDL51-12 Pedagogikk 1 – Ledelse av læringsprosesser
- Emnekode2PEDL51-12
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen krav
Læringsmiljø
- Skolens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Skolens styringsdokumenter - lover og forskrifter
- Klasseledelse og kontaktlæreren
- Tilpasset opplæring og inkluderende fellesskap
- Eleven som aktør
- Samarbeid mellom hjem og skole
- Gruppeprosesser og kommunikasjon
Utvikling og læring
- Danningsteori
- Læringsteorier
- Læringsstrategier
- Vurdering for, som og av læring
- Utvikling av grunnleggende ferdigheter
Generell didaktikk
- Grunnleggende didaktiske begreper og sammenhengen mellom disse
- Innføring og bevisstgjøring i observasjon og observasjonsverktøy
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om innholdet i de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens mandat og virksomhet
- har bred kunnskap om tilpasset opplæring for å ivareta mangfold og skape et inkluderende fellesskap
- har bred kunnskap om teoretiske perspektiver på utvikling, læring, planlegging av undervisning og vurdering
- har kunnskap om klasseledelse og elevers danning
- har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
- har kunnskap om kontaktlærerrollen
- Har bred kunnskap om relasjonsbygging, kommunikasjon og samarbeid mellom hjem og skole
- har bred kunnskap om lærerens profesjonsfaglige kompetanse
Studenten
- kan lede og skape motiverende læringsprosesser
- kan på et pedagogisk grunnlag og på bakgrunn av relevant forskning, begrunne tilpasset opplæring og inkluderende fellesskap
- kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter og begrunne dette faglig
- kan begrunne relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering, basert på relevant forskning
- kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om relasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
- kan på en faglig begrunnet måte vurdere og anvende ulike digitale verktøy i undervisningen
- kan utvikle egne planer basert på opplæringens verdigrunnlag, prinsipper og generelle mål for opplæringen, individuelle behov og tverrfaglig samarbeid
Studenten
- kan med stor grad av selvstendighet legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- kan bygge relasjoner til elever og samarbeide med relevante aktører i og utenfor skolen, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle pedagogiske og faglige problemstillinger
- studentaktive metoder og forelesninger
- gruppearbeid og refleksjonsoppgaver
- individuelt arbeid
- seminarer
- digital læringsplattform
- 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- individuell skriftlig oppgave
- muntlig presentasjon, individuelt eller i gruppe
- deltagelse på praksis-seminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
- Individuell muntlig eksamen
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet