2PEDL51-12 Profesjonsfag: Pedagogikk 1 – Skolen, læreren og eleven

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold
  • Skolens samfunnsmandat
  • Barn og unges rett og plikt til utdanning
  • Opplæringens verdigrunnlag
  • Styringsdokumenter
  • Skolen som organisasjon
  • Læringsteorier
  • Læringsstrategier
  • Vurdering for og av læring
  • Didaktikk
  • Danning
  • Klasseledelse
  • Relasjonsbygging og anerkjennelse
  • Kontaktlærerrollen
  • Hjem – skole samarbeid
  • Barn og unges rettigheter
  • Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • Digitale perspektiver i pedagogisk og didaktisk tenkning

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • har kunnskap om styringsdokumenter herunder læreplan som arbeids- og styringsredskap
  • har kunnskap om skolen som organisasjon
  • har kunnskap om teoretiske perspektiver på læring (læringsteori)
  • har kunnskap om elevers danning og klasseledelse
  • har kunnskap om relasjonsbygging
  • har kunnskap om samarbeid med foreldre
  • har kunnskap om tilpasset opplæring, læringsstrategier, kjennetegn på måloppnåelse (vurderingskriterier) og vurdering
  • har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og hvordan sette i gang tiltak etter gjeldene lovverk
  • har kunnskap om lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
  • har kunnskap om praktisk bruk av digitale teknologier i en pedagogisk undervisningspraksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om læringsprosesser i planlegging av undervisning
  • kan på et selvstendig og pedagogisk grunnlag begrunne differensiering og tilpasset opplæring
  • kan skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan planlegge undervisning med kompetansemål, læringsaktivitet og vurdering for og av læring
  • kan lede elever i læringsarbeidet
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner til elever og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
  • kan utvikle egen kompetanse og bidra til både kolleger (medstudenter) og skolens faglige og organisatoriske utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • drøftinger i gruppe
  • seminar med muntlig framlegg
  • individuelt arbeid
Arbeidskrav
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • En individuell skriftlig oppgave med utgangspunkt i ett eller flere av læringsutbyttene
  • Et muntlig framlegg individuelt eller i gruppe, med utgangspunkt i gitte læringsutbytteformuleringer
Vurdering

Individuell muntlig eksamen der studenter forbereder et kort framlegg (5 min.) med bakgrunn i læringsutbytteformuleringer som ikke er identisk med tidligere utførte arbeidskrav (individuell oppgave og muntlig framlegg).

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk