2PEDL51-12 Profesjonsfag: Pedagogikk 1 – Skolen, læreren og eleven
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen krav
- Skolens samfunnsmandat
- Barn og unges rett og plikt til utdanning
- Opplæringens verdigrunnlag
- Styringsdokumenter
- Skolen som organisasjon
- Læringsteorier
- Læringsstrategier
- Vurdering for og av læring
- Didaktikk
- Danning
- Klasseledelse
- Relasjonsbygging og anerkjennelse
- Kontaktlærerrollen
- Hjem – skole samarbeid
- Barn og unges rettigheter
- Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- Digitale perspektiver i pedagogisk og didaktisk tenkning
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har kunnskap om styringsdokumenter herunder læreplan som arbeids- og styringsredskap
- har kunnskap om skolen som organisasjon
- har kunnskap om teoretiske perspektiver på læring (læringsteori)
- har kunnskap om elevers danning og klasseledelse
- har kunnskap om relasjonsbygging
- har kunnskap om samarbeid med foreldre
- har kunnskap om tilpasset opplæring, læringsstrategier, kjennetegn på måloppnåelse (vurderingskriterier) og vurdering
- har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
- har kunnskap om ungdom i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og hvordan sette i gang tiltak etter gjeldene lovverk
- har kunnskap om lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
- har kunnskap om praktisk bruk av digitale teknologier i en pedagogisk undervisningspraksis
Studenten
- kan anvende kunnskap om læringsprosesser i planlegging av undervisning
- kan på et selvstendig og pedagogisk grunnlag begrunne differensiering og tilpasset opplæring
- kan skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan planlegge undervisning med kompetansemål, læringsaktivitet og vurdering for og av læring
- kan lede elever i læringsarbeidet
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger
Studenten
- kan bygge relasjoner til elever og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
- kan utvikle egen kompetanse og bidra til både kolleger (medstudenter) og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- forelesninger
- drøftinger i gruppe
- seminar med muntlig framlegg
- individuelt arbeid
- Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
- En individuell skriftlig oppgave med utgangspunkt i ett eller flere av læringsutbyttene
- Et muntlig framlegg individuelt eller i gruppe, med utgangspunkt i gitte læringsutbytteformuleringer
Individuell muntlig eksamen der studenter forbereder et kort framlegg (5 min.) med bakgrunn i læringsutbytteformuleringer som ikke er identisk med tidligere utførte arbeidskrav (individuell oppgave og muntlig framlegg).
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet