2MULED Ledelse for læring, utvikling og trivsel
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sammenhengen mellom barnehagens og skolens ledelse og barn/elevers utvikling og læring
- Forskningsbasert kunnskap om hva som er god utvikling, læring og trivsel i barnehage og skole
- Ledelse og bruk av data om barn/elevers utvikling, læring og trivsel
- Profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og skoler i sammenheng med ledelse.
- Konfliktforståelse og konfliktstrategier
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om betingelser for hva som gir god læring for barn og unge i barnehager og skoler
- har inngående kunnskap om og forståelse av barnehagen og skolen som kompetanseorganisasjon, og forståelse av hvordan det kan brukes i skolens arbeid med utvikling, læring og trivsel.
- har god kjennskap til forskningsbasert kunnskap og bruk av data i barnehage og skole
- har god kjennskap til konflikter og håndtering av disse
Studenten
- kan lede barnehager og skolers arbeid med utvikling, læring og trivsel
- kan lede implementeringsprosesser i profesjonelle fellesskap
- kan identifisere konflikter i grupper og anvende løsningsorienterte konfliktstrategier
- kan vurdere organisasjonens utviklingsbehov tilknyttet utvikling, læring og trivsel.
Studenten
- har kompetanse til å påvirke barn og unge sin læring gjennom ledelse av de ansatte i barnehager og skoler
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å utvikle og gjennomføre forbedringsarbeid i barnehager og skoler
- behersker faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
- Forelesninger
- Deltakelse i seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består i å analysere barnehagen eller skolens arbeid med læring, utvikling og trivsel. Det skal legge særskilt vekt på ledelsesutfordringer og hvordan disse er tenkt håndtert.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 8 Dag(er) | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet