2MULED Ledelse for læring

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sammenhengen mellom skolens ledelse og elevenes læring: Essensen i effektstudier på skolelederes påvirkning av elevenes læringsresultater
  • Evidensbasert kunnskap om hva som er god læring i barnehagen og på skolen
  • Grunnleggende prinsipper for ledelse av klasser og barnegrupper
  • Profesjonelle læringsfellesskap i skoler og barnehager
  • Ledelse av forbedrings- og utviklingsprosesser
  • Prosjektarbeid som metode i endrings- og utviklingsarbeid
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier i endrings- og utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om betingelser for hva som gir god læring for barn og unge i barnehager og skoler
  • har spesialisert kunnskap om og forståelse av barnehagen og skolen som kompetanseorganisasjon, og forståelse av å utvikle en virksomhet som søker forbedring og læring
  • har inngående kunnskap om endrings- og forbedringsprosesser i barnehagen og skolen
  • har avansert kunnskap om endringsledelse og implementeringsledelse
  • har bred kunnskap om prosjektarbeid som metode i forbedringsarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan lede forbedringsprosjekter i barnehager og skoler
  • kan lede implementeringsprosesser i profesjonelle fellesskap
  • kan identifisere konflikter i grupper og anvende løsningsorienterte konfliktstrategier
  • kan vurdere organisasjonens utviklingsbehov og omsette behovene til konkrete forbedringsstrategier
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å påvirke barn og unge sin læring gjennom ledelse av de ansatte i barnehager og skoler
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å utvikle og gjennomføre bærekraftig forbedringsarbeid i barnehager og skoler
  • behersker faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i og ledelse av seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Arbeidskrav
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består i å utarbeide et design for en planlagt endringsprosess. Designet skal legge særskilt vekt på ledelsesutfordringer og hvordan disse er tenkt håndtert. 
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
8 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk