2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2: Samfunnsfaglige perspektiver på global utvikling

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1

Emnets innhold
  • Demografi i ulike deler av verden
  • Migrasjon, urbanisering og konsekvenser for bosettingsmønsteret
  • Globalisering, utviklingsteori, utviklingsstrategi og konsekvensene for levekår lokalt og globalt
  • Makt, politikk, demokrati, politiske system og styringsformer
  • Internasjonal politikk, relasjoner og organisering
  • Globalt medborgerskap
  • Ekstremisme, terrorisme og konflikt
  • Noen sentrale emner i Norge og verden 1500 tallet til 2000
  • Historisk metode og kildebruk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om steder, landskap som natur, kultur og historie
  • har kunnskap om samspillet mellom befolkning, mobilitet og globalisering
  • har kunnskap om samfunnsfaglige problemstillinger knyttet til elevene sin digitale hverdag
  • har kunnskap om ideologier, makt og politiske system
  • har kunnskap om konflikter og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag i skolen, stimulere til undring om og respekt for mangfold, og bruke dette som ressurs i arbeidet med alle elever
  • kan reflekterer over ulike dimensjoner ved demokratibegrepet og legge til rette for demokratiske prosesser i skolen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sammenhenger mellom kilder, kildebruk og historie- og samfunnsforståelser
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, digitale studentpresentasjoner, muntlige studentpresentasjoner, ekskursjoner og gruppearbeid. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Tverrfaglig tema med digital studentpresentasjon
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk