2MSF171S-2 Samfunnsfag 1, emne 2: Stat, politikk og global utvikling
- Emnekode2MSF171S-2
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MSF171-1 Samfunnsfag 1, emne 1
 
- Demografi i ulike deler av verden
 - Migrasjon, urbanisering og konsekvenser for bosettingsmønsteret
 - Globalisering, utviklingsteori, utviklingsstrategi og konsekvensene for levekår lokalt og globalt
 - Makt, politikk, demokrati, politiske systemer
 - Internasjonal politikk, relasjoner og organisering
 - Offentlig forvaltning og velferdsstat
 - Menneskerettigheter og medborgerskap
 - Ideologier, politiske konfliktlinjer og ekstremisme
 - Noen sentrale emner i Norge og verden 1500 tallet til 2000
 - Historisk metode og kildebruk
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om steder, landskap som natur, kultur og historie
 - har kunnskap om samspillet mellom befolkning, mobilitet og globalisering
 - har kunnskap om konflikter og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
 - har kunnskap om menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
 - har kunnskap om ideologier, makt og politiske systemer
 
Studenten
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag i skolen, stimulere til undring om og respekt for mangfold, og bruke dette som ressurs i arbeidet med alle elever
 - kan reflekterer over ulike dimensjoner ved demokratibegrepet og legge til rette for demokratiske prosesser i skolen
 
Studenten
- kandidaten kan reflektere over sammenhenger mellom kilder, kildebruk og historie- og samfunnsforståelser
 - kan reflekterer selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål
 
- forelesninger
 - seminarer
 - digitale studentpresentasjoner
 - muntlige studentpresentasjoner
 - gruppearbeid
 - høgskolens digitale læringsplattform benyttes
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Tverrfaglig tema med digital studentpresentasjon
 - 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Kunnskapsløftet