2MRNFMA Realfagenes didaktikk - sammenheng og perspektiv
- Emnekode2MRNFMA
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Vitenskapsfilosofiske perspektiver på matematikk og naturvitenskapene og på matematikkdidaktikk og naturfagdidaktikk
 - Fagovergripende kompetanser
 - Begreper i møtet mellom matematikk og naturfag
 - Fagene naturfag og matematikks rolle i tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og livsmestring og folkehelse Undersøkende naturfag og matematikk
 - Den faglige dialogen i matematikk og naturfag
 - Forskningsmetoder i utdanningsforskning med vekt på dokumentanalyse
 - Algoritmisk tenkning og programmering
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapsfilosofiske perspektiver på matematikk og naturfag, samt likheter og ulikheter mellom naturfag og matematikk som vitenskapsfag og som skolefag
 - har inngående fagdidaktisk kunnskap om fagovergripende kompetanser, begreper og tverrfaglige temaer i matematikk og naturfag
 - har fagdidaktisk kunnskap om undersøkende naturfag og matematikk, og om den faglige dialogen i de to fagene
 - har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i realfagene i grunnskolen
 
Studenten
- kan selvstendig anvende relevante forskningsmetoder
 - kan planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsarbeid under veiledning
 - kan planlegge og vurdere undervisning med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
 
Studenten
- kan reflektere muntlig og skriftlig over matematikkdidaktiske, naturfagdidaktiske og fagovergripende problemstillinger
 - kan kritisk se de to skolefagene matematikk og naturfag i sammenheng
 
Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av
- Forelesninger
 - Seminarer
 - Selvstudium
 - Bruk av nettbasert læringsplattform
 
- Minst 75 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
 - Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
 - Inntil fire oppgaver. Disse kan være individuelt, i grupper, muntlig eller skriftlig og spesifiseres nærmere i undervisningsplanen.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet