2MRNFMA Realfagenes didaktikk - sammenheng og perspektiv
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Vitenskapsfilosofiske perspektiver på matematikk og naturvitenskapene og på matematikkdidaktikk og naturfagdidaktikk
- Fagovergripende kompetanser
- Begreper i møtet mellom matematikk og naturfag
- Fagene naturfag og matematikks rolle i tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og livsmestring og folkehelse Undersøkende naturfag og matematikk
- Den faglige dialogen i matematikk og naturfag
- Forskningsmetoder i utdanningsforskning med vekt på dokumentanalyse
- Algoritmisk tenkning og programmering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapsfilosofiske perspektiver på matematikk og naturfag, samt likheter og ulikheter mellom naturfag og matematikk som vitenskapsfag og som skolefag
- har inngående fagdidaktisk kunnskap om fagovergripende kompetanser, begreper og tverrfaglige temaer i matematikk og naturfag
- har fagdidaktisk kunnskap om undersøkende naturfag og matematikk, og om den faglige dialogen i de to fagene
- har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i realfagene i grunnskolen
Studenten
- kan selvstendig anvende relevante forskningsmetoder
- kan planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsarbeid under veiledning
- kan planlegge og vurdere undervisning med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
Studenten
- kan reflektere muntlig og skriftlig over matematikkdidaktiske, naturfagdidaktiske og fagovergripende problemstillinger
- kan kritisk se de to skolefagene matematikk og naturfag i sammenheng
Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av
- Forelesninger
- Seminarer
- Selvstudium
- Bruk av nettbasert læringsplattform
- Minst 75 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
- Inntil fire oppgaver. Disse kan være individuelt, i grupper, muntlig eller skriftlig og spesifiseres nærmere i undervisningsplanen.
Individuell muntlig eksamen
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet