2MRNFMA Realfagenes didaktikk - sammenheng og perspektiv

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Vitenskapsfilosofiske perspektiver på matematikk og naturvitenskapene og på matematikkdidaktikk og naturfagdidaktikk
  • Fagovergripende kompetanser
  • Begreper i møtet mellom matematikk og naturfag
  • Fagene naturfag og matematikks rolle i tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og livsmestring og folkehelse Undersøkende naturfag og matematikk
  • Den faglige dialogen i matematikk og naturfag
  • Forskningsmetoder i utdanningsforskning med vekt på dokumentanalyse
  • Algoritmisk tenkning og programmering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapsfilosofiske perspektiver på matematikk og naturfag, samt likheter og ulikheter mellom naturfag og matematikk som vitenskapsfag og som skolefag
  • har inngående fagdidaktisk kunnskap om fagovergripende kompetanser, begreper og tverrfaglige temaer i matematikk og naturfag
  • har fagdidaktisk kunnskap om undersøkende naturfag og matematikk, og om den faglige dialogen i de to fagene
  • har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i realfagene i grunnskolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig anvende relevante forskningsmetoder
  • kan planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsarbeid under veiledning
  • kan planlegge og vurdere undervisning med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere muntlig og skriftlig over matematikkdidaktiske, naturfagdidaktiske og fagovergripende problemstillinger
  • kan kritisk se de to skolefagene matematikk og naturfag i sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer

Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av

  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
  • Bruk av nettbasert læringsplattform
Arbeidskrav
  • Minst 80 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • Inntil fire oppgaver. Disse kan være individuelt, i grupper, muntlig eller skriftlig og spesifiseres nærmere i undervisningsplanen.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk