2MPRA171S-2 Praksisstudium 2. studieår
- Emnekode2MPRA171S-2
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår, 2024 Høst, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Bestått praksisstudium 1. studieår
 
Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet.
- Profesjonsetikk i møtet med elevmangfoldet (kulturelt, språklig, religiøst og sosialt)
 - Elevenes forutsetninger
 - Elevvurdering og vurdering for læring
 - Barn i vanskelige livssituasjoner
 - Tilpasset opplæring
 - Digitale læremidler og digitale verktøy
 - Digitale medier som møteplass og læringsarenaer
 - Overgang fra barnehage til barneskole
 - Gruppedynamikk, gruppesammensetninger og individets rolle
 - Gjeldende lov- og planverk
 - Kommunikasjon- og relasjonskompetanse
 - Tverrfaglig arbeid
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
 - har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
 - har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
 - har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnehage til barneskole
 - har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise, samt skolens planer for krisehåndtering
 
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i fagene matematikk, norsk og valgt undervisningsfag
 - kan lede læreprosesser for de yngste elevene
 - kan reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
 - kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
 - kan utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
 - kan bruke digitale verktøy i undervisning
 
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver med alle elever
 - har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
 
Praksisstudiet i andre studieår består av totalt 35 dager (15 dager høst og 20 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 1.- 4. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter. Praksispartiet skal være på samme praksisskole med samme praksislærer både høst og vår.
Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra universitetet som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. Disse er nærmere beskrevet i Retningslinjer for praksisstudiet.
- Praksis høst (førpraksismøte, 15 praksisdager, midtveisvurdering og profesjonsseminar)
 - Praksis vår (20 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 100%  |