Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MPEL5101-4 PEL 2, emne 4: Profesjonsutøvelse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL5101-3 PEL 2, emne 3

Emnets innhold
  • Profesjonsfelleskap
  • Samarbeid med andre aktører
  • Motivasjon, læring og læringsstrategier
  • Utviklingsarbeid i skole
  • Relevant forskning
  • Refleksjon knyttet til forskning
  • Formidling av profesjonskunnskap

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om samarbeidet med kolleger i skolen
  • har inngående kunnskap om samarbeid med foresatte og relevante instanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling og lærerens tilrettelegging for elevens læring
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere foreldremøter, elevsamtaler og utviklingssamtaler
  • har inngående kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier og om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser og kan kritisk reflektere over skolens praksis i lys av disse teorier
  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder i forskning relevant for utdanning
  • har grundig innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring
  • kan opptre profesjonelt i møtet med samarbeidsparter
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter, på ulike arenaer, i samarbeid med andre, og kritisk analysere prosessen i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, bruke og formidle forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre basisgrupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon. Det vil også være aktuelt med noe nettbasert undervisning.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.

Obligatorisk undervisning og obligatoriske arbeidskrav framkommer av undervisningsplanene. Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets emner kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.

Studiet inneholder praksis og studentene skal utføre praksisoppgaver i henhold til undervisningsplanen, delta på alle seminardagene på høgskolen i praksisperioden, og forberede og delta i trepartsamtaler på profesjonsseminaret etter praksisperioden.

Undervisningsplaner er tilgjengelige ved oppstarten av hvert semester. I undervisningsplaner er det detaljerte oversikter over obligatorisk undervisning, organisering, aktuelt pensum og obligatoriske innleveringsoppgaver. Studenten er ansvarlig for at obligatorisk tilstedeværelse registreres.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. 

Arbeidskrav
  • Minst 80 % frammøte til undervisningen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Gruppeoppgave. Utarbeide en skriftlig tverrfaglig undervisningsplan med muntlig framlegg.
Vurdering

3 dagers hjemmeeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
3 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk