2MPEL5101-4 PEL 2, emne 4: Den forskende, kreative og etisk bevisste lærer
- Emnekode2MPEL5101-4
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL5101-3 PEL 2, emne 3
Vitenskapsteori
-
Hovedtrekk i vitenskapshistorien
-
Utvalgte vitenskapsteorier, herunder for eks. fenomenologi og postpositivisme
Forskningsmetode
-
Kvalitativ metode
-
Bl.a. observasjon, intervju og tekstanalyse
-
Kvantitativ metode
-
Grunnleggende statistikkforståelse
-
Forskningsetiske problemstillinger
Akademisk skriving
Utfordringer og muligheter i grunnskolens virksomhet
-
Forsknings- og utviklingsarbeid
-
Læreplanteori og lokalt læreplanarbeid
-
Undervisningsplanlegging i lys av opplæringslov og læreplanverket
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer og muligheter i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
-
har kunnskap om skoleutvikling
-
har inngående kunnskap om forskningsetikk og sentrale vitenskapsteoretiske tilnærminger i utdanningsforskning
-
har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for utdanningsforskning
Studenten
-
kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring i et mangfoldig felleskap
-
kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap
-
kan benytte akademisk skriving i eget arbeid
-
kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter, på ulike arenaer, i samarbeid med andre, og kritisk analysere prosessen i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
Studenten
-
kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff
-
kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
-
kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk og skolerelaterte problemstillinger
Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.
For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.
-
Utarbeide en undervisningsplan
-
75 % obligatorisk aktiv deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
|
5 timers skriftlig individuell eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.