2MNF171-7 Naturfag: Autentisk vitenskapelig forskning i skolen
- Emnekode2MNF171-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF171-6 Naturfag emne 6
- Naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
- Naturvitenskapelig forskning i det moderne samfunnet (hvor foregår forskningen? hvem forsker, rammefaktorer? hva forskes det på? Hvilken relevans har forskningen for samfunnet, økonomi og etikk og natur?)
- Å ta autentisk naturvitenskapelig forskning inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
- Læringsprogresjoner i naturfag
- Evolusjon, biologisk mangfold samt gen og bioteknologi: Status i forskning og anvendelse i klasserommet
- Klimamodeller: Status i forskning og anvendelse i klasserommet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hva som kjennetegner naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
- har inngående kunnskaper om og kan reflektere over naturvitenskapelig forsknings rolle i samfunnet
- har kunnskap om hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
- har inngående kunnskap om læringsprogresjoner i naturfag, med spesielt vekt på biologisk mangfold, evolusjon og kunnskap om klima
- har inngående kunnskap om klimaforskning og forskning i gen- og bioteknologi
- har inngående kunnskap om hvordan elevene kan utvikle kritisk tenkning knyttet til naturvitenskapelig forskning
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning i nærmiljøet gjennom hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
- kan kritisk reflektere over hvordan naturvitenskapens egenart kan bringes inn i klasserommet
- kan anvende relevant kunnskap om og relevante metoder fra aktuell naturvitenskapelig forskning i undervisningen
Studenten
- kan reflektere over fag og yrkesetiske utfordringer i naturfag
- kan bidra til å utvikle naturfaget videre, og utvikle nye ideer til metoder, tilnærmingsmåter i undervisningen
- Forelesninger
- Seminarer
- Selvstudium
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Rapport med referanse til naturvitenskapelige forskning og hvordan perspektiver fra dette kan brukes i naturfagundervisningen
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
- 75 % obligatorisk deltagelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Hjemmeeksamen over tre dager
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter