2MNF171-7 Naturfag: Autentisk vitenskapelig forskning i skolen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst, 2027 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF171-6 Naturfag emne 6
- Naturvitenskapelig arbeids- og tenkemåter
- Naturvitenskapelig forskning i det moderne samfunnet (hvor foregår forskningen? hvem forsker, rammefaktorer? hva forskes det på? Hvilken relevans har forskningen for samfunnet, økonomi og etikk og natur?)
- Å ta autentisk naturvitenskapelig forskning inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet (elever som medforskere og bidragsytere) f. eks genteknologi og klimaforskning (The Globe Program eller tilsvarende)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hva som kjennetegner naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
- har inngående kunnskaper om og kan reflektere over naturvitenskapelig forsknings rolle i samfunnet
- har inngående kunnskap om læreplanen og læringsprogresjoner i evolusjon og artsbegepet
- har kunnskap om hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
- Har kunnskap om klimaforskning og gen- og bioteknologi og anvendelse av disse kunnskapene.
- Har inngående kunnskap om hvordan elevene kan utvikle kritisk tenkning knyttet til gen- og bioteknologi i hverdagen
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning i nærmiljøet gjennom hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
- kan kritisk reflektere over hvordan naturvitenskapelig forskning kan bringes inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
- Kunne kritisk reflektere rundt validitet og rehabilitet i naturvitenskapelig- og utdanningsvitenskapelig forskning
Studenten
- kan reflektere over fag og yrkesetiske utfordringer i naturfag
- kan bidra til å utvikle faget videre på mellom- og ungdomstrinnet, og utvikle nye ideer til metoder, tilnærmingsmåter i undervisningen
- Forelesninger
- Seminarer
- Selvstudium
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Individuell rapport som inneholder beskrivelse av det studenten har arbeidet med i forskningsprosjektet og et refleksjonsnotat om hvordan forskningen kan brukes i naturfagundervisning på 1.-7. trinn
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
- 80 % obligatorisk deltagelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Hjemmeeksamen over tre dager
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|