2MNF171-5 Naturfag: Naturfag som skolefag på trinn 1-7
- Emnekode2MNF171-5
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF171-4 Naturfag 2, emne 4
 
- Vitenskapsfilosofiske perspektiver i naturvitenskap og på naturfagdidaktikk
 - Den historiske utviklingen av naturfagdidaktikken
 - Skolefaget naturfag; begrunnelse og innhold
 - Den faglige dialogen i naturfag
 - Elevers interesse, prestasjoner og holdninger til naturfag nasjonalt og internasjonalt
 - Bærende ideer i naturfag
 - Drøfting av hva elever skal lære i naturfag
 - Dybdelæring og progresjon i naturfag
 - Diffusjon og energi som begrep i ulike kontekster som bærende element i naturfag
 - Representasjoner og modeller som pedagogisk hjelpemiddel.
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har innsikt i hva som kjennetegner naturfagdidaktikk
 - har kunnskap om den historiske utviklingen av fagområdet naturfagdidaktikk og hvordan det er vokst fram til det forskningsfeltene det er i dag
 - har kunnskap om diskusjoner og tenkning knyttet til faget naturfag i nåværende og tidligere norske læreplaner og hvordan skolefaget har utviklet seg historisk
 - har avansert forskningsbasert kunnskap om språk og representasjonsformer i naturfag
 - har inngående forskningsbasert kunnskap om sentrale språklige arbeidsmåter i naturfag på barnetrinnet
 - har kunnskap om forskning på elevers holdninger og interesser til naturfag,
 - har inngående kunnskap om forskning på elevers læring og utvikling i naturfag
 - har kunnskap om innhold og diskurser knyttet til internasjonale tester i naturfag
 
Studenten
- kan ta i bruk fagdidaktiske forskningsresultater til å planlegge og vurdere undervisning i naturfag 1-7.
 - kan gjøre rede for innholdet i naturfagdidaktiske forskningsartikler
 - kan tilrettelegge for kritisk refleksjon og argumentasjon i naturfag
 - kan legge til rette for dybdelæring og progresjon, med særlig blikk for naturfaglig språk og representasjoner
 
Studenten
- har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer i grunnskolens 1.-7 trinn
 - kan reflektere over hvordan motivere elever i naturfag og hvordan undervisning i naturfag kan bidra til allmenndannelse
 - har god forståelse for naturvitenskapenes egenart og kan integrere dette i sin egen undervisning.
 
- Forelesninger
 - Seminarer
 - Selvstudium
 - Arbeid i gruppe med oppgaver som omhandler naturfagundervisning; det kan for eksempel være å utarbeide og prøve ut videoer, videoforelesninger eller før-tester som innledning til omvendt undervisning
 - Individuell skriving av et essay
 - Veiledning under skriving av essayet og veiledning fra medstudenter i seminarer
 - Bruk av digitale verktøy som understøtter prinsippet om omvendt undervisning
 
- Minst 80 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
 - Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
 - Inntil fire arbeidskrav
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | 
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet