2MMAHE30 Mat og helse 1
- Emnekode2MMAHE30
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 
- Fagets egenart, historisk utvikling og samfunnsoppgave
 - Grunnleggende mikrobiologi, matvare og kjøkkenhygiene
 - Matlovgivning og trygg mat
 - Matvarekunnskap, matkvalitet og matvareforbruk i Norge
 - Matlagingsteknikker og produksjonsprosesser
 - Matens verdikjede
 - Bærekraftig og etisk matvareforbruk
 - Mat og måltider i et kulturperspektiv
 - Kostanbefalinger og kostholdsplanleggeren
 - Næringsstoffer og deres omsetning
 - Ernæringsutfordringer blant barn
 - Didaktiske og fagdidaktiske modeller
 - Fagdidaktiske overveielser og refleksjoner
 - Læreplananalyse og tilpasset opplæring
 - Kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell
 - Food literacy og nutrition literacy
 
Læringsutbytte
Kandidaten
-har kunnskap om fagets historie og har bred kunnskap om sentrale styringsdokumenter for faget
-har kunnskap om matvarer og deres betydning i norsk kosthold
-har kunnskap om ulike bearbeidingsmåter og matteknologiske prosesser
-har kunnskap om kjøkkenhygiene
-har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider
-har kunnskap om viktige kostholdsutfordringer blant barn og unge og hvordan skolen kan tilrettelegge for et helsefremmende kosthold
-har kunnskap om hvordan didaktiske modeller kan anvendes i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
Ferdigheter:
Kandidaten
-kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i mat og helse med fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og elevers ulike behov og grunngi faglige og didaktiske valg
-kan anvende ulike matlagingsmetoder til å lage mat med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk
-kan lage trygg mat, og redusere matsvinn og smitte gjennom mat
-kan bruke digitale verktøy og medier i undervisningen
-kan kritisk vurdere kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell opp mot eksisterende forskning
-kan bruke fagbegreper og finne fram til, anvende og vurdere forskningsbasert kunnskap med relevans for faget mat og helse
Kandidaten
-kan se faget mat og helse i et tids- og samfunnsmessig perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse
-kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i mat og helse og har innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger
-kan anvende faget mat og helse som læringsmiljø og danningsarena
Praktisk matlaging individuelt og i grupper med didaktisk refleksjon
- Dialogbasert forelesning
 - Gruppearbeid og seminar
 - Utstilling og ekskursjon
 - Arbeid med digitale verktøy og media
 - Praksis?
 - Selvstudium
 
- Praktisk gruppeoppgave med utstilling og soppsertifikat
 - Demonstrasjon av praktisk ferdighet i par
 - Individuell skriftlig oppgave med kostregistrering
 - Gruppeoppgave om matens verdikjede
 - Gruppeoppgave om studentstyrt undervisning
 - Individuell didaktisk oppgave
 - 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen
 - Flervalgstest i hygiene
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 4 Time(r)  | 40%  | ||
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 60%  | 
4 timers individuell skoleeksamen (oktober)
Individuell praktisk- muntlig eksamen (desember)
Vurderes med gradert bokstavkarakter fra A- F, der E er laveste ståkarakter