Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MMA5101-7 Matematikk: Matematisk tenkning og argumentasjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA5101-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Matematisk bevis, argumentasjon og deduksjon
  • Matematiske teoribygninger og deres rolle i matematisk bevis
  • Representasjoner, analogier, metaforer og multimodalitet i matematisk tenkning
  • Læring og undervisning av matematisk bevis og argumentasjon: Utforskende og oppdagende arbeidsmåter (inquiry), lærerledet matematikksamtale, transformasjon av lærerkunnskap i matematikk til relevant kunnskap for elever
  • Utvalgte emner i tallteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
  • har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
  • har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning fulgt av oppdagelse og bevisføring
  • har avansert kunnskap om hva matematisk tenkning innebærer i skolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
  • kan lede elevers læring av bevis og argumentasjon
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og evaluere matematikkundervisning der utforskning følges av bevis og argumentasjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, bevis og argumentasjon kan fremme elevers kritiske tenkning og dannelse
  • kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage estetikk i matematikken 
  • har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

6 timers individuell digital skoleeksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
100%
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Datamaskin tilkoblet internett
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk