2MMA5101-7 Matematikk: Matematisk tenkning og argumentasjon
- Emnekode2MMA5101-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Matematikk: Matematikkdidaktikk
- Matematisk bevis, argumentasjon og deduksjon
- Matematiske teoribygninger og deres rolle i matematisk bevis
- Representasjoner, analogier, metaforer og multimodalitet i matematisk tenkning
- Læring og undervisning av matematisk bevis og argumentasjon: Utforskende og oppdagende arbeidsmåter (inquiry), lærerledet matematikksamtale, transformasjon av lærerkunnskap i matematikk til relevant kunnskap for elever
- Utvalgte emner i tallteori
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
- har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
- har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning fulgt av oppdagelse og bevisføring
- har avansert kunnskap om hva matematisk tenkning innebærer i skolen
Studenten
- kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
- kan lede elevers læring av bevis og argumentasjon
- kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og evaluere matematikkundervisning der utforskning følges av bevis og argumentasjon
Studenten
- kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, bevis og argumentasjon kan fremme elevers kritiske tenkning og dannelse
- kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage estetikk i matematikken
- har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i grupper
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) | 100% |
6 timers individuell digital skoleeksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Datamaskin tilkoblet internett