Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MMA5101-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA5101-5 Matematikk: Lineær algebra eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • Teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
  • Forskning om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
  • Forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
  • Forskning om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til læring og undervisning av matematikk
  • Vurdering i matematikkfaget
  • Yrkesetiske problemstillinger knyttet til matematikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning og læring av matematikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
  • kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
  • kan planlegge et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse

Studenten

  • har god forståelse av sin egen rolle som matematikklærer
  • har god forståelse av matematikkfagets plass i tverrfaglig læring og vurdering
  • kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til bedre matematikkundervisning
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen

Arbeidskrav
  • Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
  • Inntil tre innleveringsoppgaver
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Datamaskin tilknyttet internett
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk