2MMA5101-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk
- Emnekode2MMA5101-6
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA5101-5 Matematikk: Lineær algebra
- Matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- Teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
- Forskning om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
- Forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
- Forskning om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til læring og undervisning av matematikk
- Vurdering i matematikkfaget
- Yrkesetiske problemstillinger knyttet til matematikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
- har inngående kunnskap om hva forskning sier om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
- har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
- har inngående kunnskap om hva forskning sier om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning og læring av matematikk
Studenten
- kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
- kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
- kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
- kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
- kan planlegge et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Studenten
- har god forståelse av sin egen rolle som matematikklærer
- har god forståelse av matematikkfagets plass i tverrfaglig læring og vurdering
- kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til bedre matematikkundervisning
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen
- Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
- Inntil tre innleveringsoppgaver
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Datamaskin tilknyttet internett