2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave
- Emnekode2MMA5101-4
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emner 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 eller tilsvarende, må være bestått.
- Resonnering og argumentasjon
- Modellering og anvendelser
- Forskningsmetoder knyttet til læring og undervisning i matematikk
- Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
- Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer, deriblant tilpasset opplæring.
- Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen
- Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk
- har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
- har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forsking
- har kunnskap om tekstprogrammering
- har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen.
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 5-10.
- kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser
Studenten
- kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
- kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
Undervisningen består av ukentlig undervisning og er preget av studentaktive arbeidsformer. Studentene er forventet å møte forberedt til undervisningen ved å ha lest aktuell pensumlitteratur og ha deltatt aktivt i eventuelle forberedende aktiviteter som er publisert i læringsplattformen.
Ved oppstart av semesteret blir det publisert en undervisningsplan som beskriver obligatorisk undervisning. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver og nettstøtter.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil fire oppgaver i henhold til undervisningsplanen. Oppgavene kan være både av skriftlig og muntlig art, i grupper og/eller individuelt.
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 60% | |||
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 40% |
- Individuell muntlig eksamen. Teller 60% av karakteren i emne 4.
- FoU-oppgave. Teller 40% av karakteren i emne 4.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett.