2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave

    • Emnekode
      2MMA5101-4
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emner 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 eller tilsvarende, må være bestått.

Emnets innhold
  • Resonnering og argumentasjon 
  • Modellering og anvendelser  
  • Forskningsmetoder knyttet til læring og undervisning i matematikk 
  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy 
  • Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer, deriblant tilpasset opplæring. 
  • Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen 
  • Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk 
  • har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10 
  • har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forsking 
  • har kunnskap om tekstprogrammering 
  • har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen. 
Ferdigheter

Studenten         

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 5-10. 
  • kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser 
  • kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori 
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning 
  • kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis 
  • kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av ukentlig undervisning og er preget av studentaktive arbeidsformer. Studentene er forventet å møte forberedt til undervisningen ved å ha lest aktuell pensumlitteratur og ha deltatt aktivt i eventuelle forberedende aktiviteter som er publisert i læringsplattformen.

Ved oppstart av semesteret blir det publisert en undervisningsplan som beskriver obligatorisk undervisning. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver og nettstøtter.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fire oppgaver i henhold til undervisningsplanen. Oppgavene kan være både av skriftlig og muntlig art, i grupper og/eller individuelt.
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
60%
Hjelpemidler
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett.
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
40%
Eksamen
  • Individuell muntlig eksamen. Teller 60% av karakteren i emne 4. 
  • FoU-oppgave. Teller 40% av karakteren i emne 4. 

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Emnenavn på engelsk: 
Mathematics: Statistics and quantitative methods with research thesis
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)