2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emner 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 eller tilsvarende, må være bestått.

Emnets innhold
  • Resonnering og argumentasjon 

  • Modellering og anvendelser  

  • Forskningsmetoder knyttet til læring og undervisning i matematikk 

  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy 

  • Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer, deriblant tilpasset opplæring. 

  • Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen 

  • Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk 

  • har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10 

  • har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forsking 

  • har kunnskap om tekstprogrammering 

  • har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen. 

Ferdigheter

Studenten         

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 5-10. 

  • kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser 

  • kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori 

  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning 

  • kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis 

  • kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av: 

  • Ukentlige undervisninger preget av studentaktive arbeidsformer 

  • Arbeid mellom undervisning individuelt og i grupper, både egeninitierte og lærerinitierte oppgaver 

 

Ved oppstart av semesteret blir det publisert en semesterplan som beskriver obligatorisk undervisning det aktuelle semesteret. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver, nettstøtte og mer detaljerte arbeidsprogrammer knyttet til hver enkel undervisning.  

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i emnet. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fire arbeidskrav 

  • Deltakelse knyttet til nettstøtteoppgaver 

  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen.  

Eksamen
  • Individuell muntlig eksamen. Teller 60% av karakter i emne 4. 

  • FoU-oppgave. Teller 40% av karakter i emne 4. 

 

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
60%
Hjelpemidler
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
40%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk