2MMA171-7 Matematikk: Matematisk tenkning og argumentasjon

    • Emnekode
      2MMA171-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-6 Matematikk emne 6

Emnets innhold
  • Analyse av matematisk argumentasjon
  • Representasjoner og multimodalitet i matematisk tenkning og argumentasjon
  • Lærerkunnskap om argumentasjon og bevis, inkludert kunnskap om hvordan lede elevers utforskning, problemløsning, argumentasjon og bevis.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
  • har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
  • har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning, oppdagelse og matematisk argumentasjon
  • har avansert kunnskap om matematisk tenkning og argumentasjon i skolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
  • kan lede elevers læring av problemløsning, argumentasjon og bevis
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning i planlegging og evaluering av matematikkundervisning der elever utforsker og argumenterer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, argumentasjon og bevis kan fremme elevers kritiske tenkning, dannelse og selvstendighet
  • kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage sammenheng og estetikk i matematikken 
  • har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av:

  • Samlinger preget av studentaktive arbeidsformer
  • Arbeid mellom samlingene individuelt og i grupper, både egeninitiert og lærerinitierte nettstøtteoppgaver og innleveringsoppgaver

Ved oppstart av hvert semester blir det publisert en semesterplan som beskriver obligatorisk undervisning det aktuelle semesteret. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver, obligatorisk nettstøtte og mer detaljerte arbeidsprogrammer knyttet til hver enkelt samling.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil tre innleveringsoppgaver
  • Deltakelse på nettstøtteoppgaver
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Mathematical thinking and number theory
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)