2MMA171-7 Matematikk: Matematisk tenkning og argumentasjon
- Emnekode2MMA171-7
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-6 Matematikk emne 6
 
- Analyse av matematisk argumentasjon
 - Representasjoner og multimodalitet i matematisk tenkning og argumentasjon
 - Lærerkunnskap om argumentasjon og bevis, inkludert kunnskap om hvordan lede elevers utforskning, problemløsning, argumentasjon og bevis.
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
 - har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
 - har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning, oppdagelse og matematisk argumentasjon
 - har avansert kunnskap om matematisk tenkning og argumentasjon i skolen
 
Studenten
- kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
 - kan lede elevers læring av problemløsning, argumentasjon og bevis
 - kan bruke matematikkdidaktisk forskning i planlegging og evaluering av matematikkundervisning der elever utforsker og argumenterer
 
Studenten
- kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, argumentasjon og bevis kan fremme elevers kritiske tenkning, dannelse og selvstendighet
 - kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage sammenheng og estetikk i matematikken
 - har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet
 
Undervisningen kan bestå av:
- Samlinger preget av studentaktive arbeidsformer
 - Arbeid mellom samlingene individuelt og i grupper, både egeninitiert og lærerinitierte nettstøtteoppgaver og innleveringsoppgaver
 
Ved oppstart av hvert semester blir det publisert en semesterplan som beskriver obligatorisk undervisning det aktuelle semesteret. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver, obligatorisk nettstøtte og mer detaljerte arbeidsprogrammer knyttet til hver enkelt samling.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til semesterplanen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver
 - Deltakelse på nettstøtteoppgaver
 - 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.