Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MMA171-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emnene 2MMA171-1 Matematikk emne 1 og 2MMA171-2 Matematikk emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Resonnering og argumentasjon 

  • Modellering og anvendelser  

  • Forskningsmetoder knyttet til læring og undervisning i matematikk 

  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy 

  • Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer, deriblant tilpasset opplæring. 

  • Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk 

  • har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 1-7 

  • har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forskning 

  • har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 1-7. 

  • kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser 

  • kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori 

  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser 

Generell kompetanse

Studenten          

  • kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning 

  • kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis 

  • kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av: 

  • Ukentlig undervisning preget av studentaktive arbeidsformer 

  • Arbeid mellom undervisning individuelt og i grupper, både egeninitierte og lærerinitierte oppgaver 

 

Ved oppstart av semesteret blir det publisert en semesterplan som beskriver obligatorisk undervisning det aktuelle semesteret. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver, nettstøtte og mer detaljerte arbeidsprogrammer knyttet til hver enkel undervisning.  

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i emnet. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fire arbeidskrav 

  • Deltakelse knyttet til nettstøtteoppgaver 

  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen.  

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • Del 1:
    En Individuell skriftlig FoU-oppgave som tar utgangspunkt i et utvalgt matematikkdidaktisk emne relevant for 1.-7.-trinn. Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 40 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4.
  • Del 2:
    Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 60 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
40%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
60%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk