2MMA171-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår, 2025 Vår, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emnene 2MMA171-1 Matematikk emne 1 og 2MMA171-2 Matematikk emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Resonnering og argumentasjon
  • Kvalitativ forskningsmetode knyttet til læring og undervisning i matematikk
  • Modellering og anvendelser
  • Matematikkvansker og tilpasset opplæring
  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
  • Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer
  • Digitale verktøy i matematikkundervisningen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk
  • har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 1-7
  • har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forskning
  • har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 1-7.
  • kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og tilpasset opplæring
  • kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori
Generell kompetanse

Studenten          

  • kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
  • kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i gruppe.
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Eksamen er todelt:

  • Del 1:
    En Individuell skriftlig FoU-oppgave som tar utgangspunkt i et utvalgt matematikkdidaktisk emne relevant for 1.-7.-trinn. Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 40 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4.
  • Del 2:
    Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 60 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
40%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
60%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk