2MMA171-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave
- Emnekode2MMA171-4
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår, 2025 Vår, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emnene 2MMA171-1 Matematikk emne 1 og 2MMA171-2 Matematikk emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
- Resonnering og argumentasjon
- Kvalitativ forskningsmetode knyttet til læring og undervisning i matematikk
- Modellering og anvendelser
- Matematikkvansker og tilpasset opplæring
- Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
- Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer
- Digitale verktøy i matematikkundervisningen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk
- har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 1-7
- har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 1-7.
- kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og tilpasset opplæring
- kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori
Studenten
- kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
- kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i gruppe.
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 40% | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 60% |
Eksamen er todelt:
- Del 1:
En Individuell skriftlig FoU-oppgave som tar utgangspunkt i et utvalgt matematikkdidaktisk emne relevant for 1.-7.-trinn. Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 40 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4. - Del 2:
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 60 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4.