2MMA171-2 Matematikk 1, emne 2: Tall og algebra, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-1 Matematikk 1, emne 1
-
Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene
-
tall og algebra, algebraisk tenkning og funksjonstenkning
-
statistikk og sannsynlighet
-
Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
-
Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk med vekt på tall, algebra og statistikk og sannsynlighet
-
Begrepet matematisk kompetanse
-
Kommunikasjon i matematikklasserommet
-
Matematikkvansker og stort læringspotensial
-
Didaktisk bruk av digitale verktøy
-
Algoritmisk tenkning
-
Programmering og programmeringsverktøy med vekt på 5.-7. trinn
Læringsutbytte
Studenten
-
har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med i tall og algebra, statistikk og sannsynlighet
-
har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
-
har kunnskap om elevers utvikling av algebraisk tenkning, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
-
har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
-
har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
-
har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen
-
har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene tall og algebra, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7
-
kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
-
kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
-
kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
-
kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i algoritmisk tenkning og programmering med vekt på grunnskolens trinn 5-7
-
kan forebygge og oppdage matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning
-
har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
-
har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
-
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
-
Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
-
Deltakelse på undervisning og seminarer som blir presisert i undervisningsplanene
-
75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen er todelt:
Del 1: Individuell skriftlig 4 timers eksamen (nasjonal deleksamen). Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 1/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.
Del 2: Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 2/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.
Både del 1 og del 2 må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) | 1/3 | ||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2/3 | Del 2: Datamaskin tilknyttet internett |