2MMA171-2 Matematikk 1, emne 2: Tall og algebra, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-1 Matematikk 1, emne 1

Emnets innhold
  • Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene  

  • tall og algebra, algebraisk tenkning og funksjonstenkning 

  • statistikk og sannsynlighet 

  • Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn 

  • Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk med vekt på tall, algebra og statistikk og sannsynlighet 

  • Begrepet matematisk kompetanse 

  • Kommunikasjon i matematikklasserommet 

  • Matematikkvansker og stort læringspotensial 

  • Didaktisk bruk av digitale verktøy 

  • Algoritmisk tenkning 

  • Programmering og programmeringsverktøy med vekt på 5.-7. trinn 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med i tall og algebra, statistikk og sannsynlighet 

  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring  

  • har kunnskap om elevers utvikling av algebraisk tenkning, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn 

  • har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale 

  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse 

  • har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen 

  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene tall og algebra, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7 

  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon 

  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking 

  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring 

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i algoritmisk tenkning og programmering med vekt på grunnskolens trinn 5-7  

  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning
    • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling  

    • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse   

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper 

  • Deltakelse på undervisning og seminarer som blir presisert i undervisningsplanene 

  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert 

Vurdering

Eksamen er todelt:

Del 1: Individuell skriftlig 4 timers eksamen (nasjonal deleksamen). Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 1/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.

Del 2: Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 2/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.

Både del 1 og del 2 må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
1/3
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
2/3
Del 2: Datamaskin tilknyttet internett
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk