2MMA171-1 Matematikk 1, emne 1: Tall og tallbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene tall og tallbegrepet, geometri og måling 

  • Begynneropplæring i matematikk 

  • Overgang barnehage/skole 

  • Tilpasset opplæring 

  • Algoritmisk tenkning 

  • Programmering og bruk av programmeringsverktøy for de yngste elevene, inkludert analog programmering 

  • Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk 

  • Vurdering i matematikk og bruk av kartleggingsverktøy, inkludert nasjonale prøver i regning 

  • Matematikk og kommunikasjon 

  • Bli kjent med gjeldende læreplan i matematikk 

Læringsutbytte

Kunnskap
  • har dybdekunnskap i tall, geometri og måling som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7, med spesiell vekt på begynneropplæring 

  • har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse, begynnende geometriopplæring og overgangen mellom barnehage og skole 

  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler 

  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk 

  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring 

  • har kunnskap om innhold og oppbygning i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen 

  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer 

  • har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget 

  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen 

Ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling for alle elever på trinn 1–7 

  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon  

  • kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking 

  • kan analysere og vurdere elevers matematiske tenkning 

  • kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov 

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i algoritmisk tenkning og programmering i grunnskolens trinn 1-4 

Generell kompetanse
  • har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling 

  • har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet. 

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver. 

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset. 

  

Praksis 

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. 

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen. 

Arbeidskrav
  • Inntil tre arbeidskrav, individuelt og/eller i gruppe 

  • Deltakelse på undervisning og seminarer som blir presisert i undervisningsplanene 

  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert. 

Vurdering

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Kalkulator
100%
Gjeldende læreplan
8 A4 sider med håndskrevne notater
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk