2MMA171-1 Matematikk 1, emne 1: Tall og tallbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk
- Emnekode2MMA171-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
-
Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene tall og tallbegrepet, geometri og måling
-
Begynneropplæring i matematikk
-
Overgang barnehage/skole
-
Tilpasset opplæring
-
Algoritmisk tenkning
-
Programmering og bruk av programmeringsverktøy for de yngste elevene, inkludert analog programmering
-
Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk
-
Vurdering i matematikk og bruk av kartleggingsverktøy, inkludert nasjonale prøver i regning
-
Matematikk og kommunikasjon
-
Bli kjent med gjeldende læreplan i matematikk
Læringsutbytte
-
har dybdekunnskap i tall, geometri og måling som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7, med spesiell vekt på begynneropplæring
-
har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse, begynnende geometriopplæring og overgangen mellom barnehage og skole
-
har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
-
har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
-
har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
-
har kunnskap om innhold og oppbygning i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen
-
har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
-
har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget
-
har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling for alle elever på trinn 1–7
-
kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
-
kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
-
kan analysere og vurdere elevers matematiske tenkning
-
kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
-
kan vurdere elevenes måloppnåelse i de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i algoritmisk tenkning og programmering i grunnskolens trinn 1-4
-
har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
-
har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
-
Inntil tre arbeidskrav, individuelt og/eller i gruppe
-
Deltakelse på undervisning og seminarer som blir presisert i undervisningsplanene
-
75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |
Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
8 A4 sider med håndskrevne notater