2MMA171-1 Matematikk 1, emne 1: Tall og tallbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk
- Emnekode2MMA171-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
-  
Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene tall og tallbegrepet, geometri og måling
 -  
Begynneropplæring i matematikk
 -  
Overgang barnehage/skole
 
-  
Tilpasset opplæring
 -  
Algoritmisk tenkning
 
-  
Programmering og bruk av programmeringsverktøy for de yngste elevene, inkludert analog programmering
 
-  
Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk
 -  
Vurdering i matematikk og bruk av kartleggingsverktøy, inkludert nasjonale prøver i regning
 
-  
Matematikk og kommunikasjon
 -  
Bli kjent med gjeldende læreplan i matematikk
 
Læringsutbytte
-  
har dybdekunnskap i tall, geometri og måling som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7, med spesiell vekt på begynneropplæring
 -  
har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse, begynnende geometriopplæring og overgangen mellom barnehage og skole
 -  
har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
 -  
har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
 
-  
har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
 -  
har kunnskap om innhold og oppbygning i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen
 -  
har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
 -  
har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget
 -  
har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen
 
-  
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling for alle elever på trinn 1–7
 -  
kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
 -  
kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
 
-  
kan analysere og vurdere elevers matematiske tenkning
 -  
kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
 -  
kan vurdere elevenes måloppnåelse i de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
 -  
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i algoritmisk tenkning og programmering i grunnskolens trinn 1-4
 
-  
har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
 -  
har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
 
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
-  
Inntil tre arbeidskrav, individuelt og/eller i gruppe
 -  
Deltakelse på undervisning og seminarer som blir presisert i undervisningsplanene
 -  
75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 5 Time(r)  | 
  | 100%  | 
Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
8 A4 sider med håndskrevne notater