2MMA171-1 Matematikk 1, emne 1: Tall og tallbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk
- Emnekode2MMA171-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene 
- Posisjonssystemet og de fire regnearter
 - Brøk, desimaltall og prosent
 - Geometri og måling
 
 - Begynneropplæring i matematikk 
- Overgang barnehage/skole
 - Den tidlige tallforståelsen 
- Tallforståelse
 - Representasjoner
 - Tall, telling og antall
 - Begynnende regnestrategier for de fire regneartene
 - Tallærens terminologi
 
 - Begynnende geometriopplæring 
- Former og figurer
 - Klassifisering og sortering
 - Romforståelse
 - Måling
 
 
 - Tilpasset opplæring 
- Matematikkvansker
 - Stort læringspotensial
 
 - Programmering 
- Sentrale begreper
 - Analog programmering
 - Programmering og programmeringsverktøy for de yngste elevene
 
 - Arbeidsformer og metoder (som matematisk modellering, undersøkende matematikkundervisning og problemløsning) i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling
 - Formativ og summativ vurdering i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling
 - Teorier om læring og de konsekvenser dette har for matematikkundervisning
 - Matematikk og kommunikasjon 
- Språkets betydning i matematikkfaget og matematikkens språk
 
 - Norske læreplaner 
- Arbeid med norske lærerplaner generelt og gjeldende læreplan spesielt
 
 
Læringsutbytte
Studenten
- har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7
 - har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse, begynnende geometriopplæring og overgangen mellom barnehage og skole
 - har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling, og tilrettelegging for elevers deltakelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
 - har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
 - har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
 - har kunnskap om innhold og oppbygning i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen
 - har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling for alle elever på trinn 1–7
 - kan legge til rette for utforskning og lek med matematikkfaglig læringsutbytte for elever i begynneropplæringen
 - kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
 - kan sette seg inn i elevers matematiske tenkning og uttrykksformer
 - kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
 - kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
 - kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
 - kan forebygge og oppdage matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
 - kan planlegge gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i programmering i grunnskolens trinn 1-4
 
Studenten
- har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
 - har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
 
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i gruppe
 - Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
 - 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 5 Time(r)  | 100%  | 
Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.