Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MKRO5101-5 Kroppsøving: Perspektiv på helse og bevegelsesglede

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MKRO5101-1 Kroppsøving 2, emne 4

Emnets innhold

Emnet tar utgangspunkt i to sentrale føremål med kroppsøving, utvikling av livslang bevegelsesglede og kritisk forstå relasjonane mellom fysisk aktivitet og helse. Vidare arbeider studentane med

  • ulike perspektiv på helse
  • konsekvensar av ulike helseforståingar for undervisning i kroppsøving
  • bevegelsesglede som erfart, subjektiv oppleving
  • kritisk tenking og danning relatert til bruk av digitale verktøy for helse 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike forståingar av helse relatert til kroppsøving
  • kan kritisk vurdere samanhengar mellom bevegelse, helse og danning av positiv sjølvoppfatting for ei mangfaldig elevmasse
  • har kunnskap om bevegelsesglede som erfart fenomen
  • har kunnskap om korleis opplæringa kan tilpassast føresetnadane til alle elevane for å skape bevegelsesglede
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere digitale kjelder om helse og korleis slike kan brukast i undervisninga med sikte på digital danning
  • kan vurdere utvikling av bevegelsesglede hos elevar
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planelegge, evaluere og revidere læringsopplegg på grunnlag av kunnskap om helse og bevegelesesglede
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremjar nytenking om helse og bevegelsesglede
Arbeids- og undervisningsformer

Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av:

  • veiledning
  • gruppearbeid og fagsamtaler
  • oppgaveskriving, herunder utarbeide undervisningsplaner
  • forelesninger
  • selvstudium
  • planlegging og gjennomføring av undervisning
Arbeidskrav
  • Presentasjon av eit undervisningsopplegg, samt skrifteleg tilbakemelding/kritikk av medstudents undervisningsopplegg
  • Forberede og lede en fagsamtale
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrer
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager.

Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
7 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk