2MIT4005 Tilpasset opplæring i et didaktisk perspektiv

    • Emnekode
      2MIT4005
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emne 2MIT4001 eller tilsvarende må være bestått

Emnets innhold

 

  • Inkluderende praksiser i barnehage og skole 
  • Muligheter og utfordringer ved ulike arbeids- og undervisningsmåter i barnehage og skole
  • Ulike kartleggingsstrategier
  • Kvalitetsutvikling i barnehage og skole gjennom pedagogisk ledelse og utviklingsarbeid
  • Systematisk og metodisk litteratursøk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om inkluderende praksiser i et sosiokulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om ulike arbeids- og undervisningsmåter som kan fremme utvikling og læring
  • har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier
  • har inngående kunnskap om pedagogisk ledelse og utviklingsarbeid i lys av kvalitetsutvikling
  • har kunnskap om systematisk litteratursøk 
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier og metoder som kan bidra til inkluderende praksiser  
  • kan gjøre rede for kunnskapsbaserte muligheter og utfordringer ved ulike undervisnings- og arbeidsmåter 
  • kan vurdere hvordan ulike kartleggingsstrategier kan anvendes for inkluderende praksis
  • kan analysere og forbedre barnehage- og skolekultur med fokus på utviklings- og læringsmuligheter
  • Kan gjennomføre systematisk litteratursøk og finne relevant informasjon knyttet til en valgt problemstilling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om inkluderende praksiser i et profesjonsperspektiv
  • har kompetanse i å analysere inkluderende arbeids- og undervisningsformer 
  • har kompetanse i kvalitetsutvikling gjennom kartleggingsstrategier, pedagogisk ledelse og utviklingsarbeid
  • har kompetanse i å finne relevant, forskningsbasert faglitteratur 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer med aktiv studentdeltakelse
Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Et individuelt skriftlig arbeidskrav
  • Et skriftlig arbeidskrav i gruppe
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer
  • Godkjent selvvalgt pensum på omlag 400 sider
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
100%
Eksamen

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager med omfang på omlag 3000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes i tillegg til obligatorisk pensumlitteratut.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A–F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Customized Training in a didactic perspective
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i tilpasset opplæring
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)