2MIT4005 Tilpasset opplæring i et didaktisk perspektiv

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emne 2MIT4001 eller tilsvarende må være bestått

Emnets innhold
  • Sosiale, flerkulturelle og flerspråklige perspektiver på tilpasset opplæring
  • Anerkjennelse i skole og barnehage
  • Betingelser for barns selvutvikling og identitetsdannelse
  • Muligheter og utfordringer ved ulike undervisnings- og arbeidsmåter i skole og barnehage
  • Læringsstrategier
  • Kartlegging av individuelle ferdigheter
  • Læringsledelse og pedagogisk ledelse
  • Samarbeid med hjemmet i et mangfoldsperspektiv
  • Kvalitet i barnehage og skole – utvikling og vurdering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan skolen og barnehagen gjennom sine undervisningspraksiser kan fremme tilpasset opplæring i et sosiokulturelt perspektiv
  • har avansert kunnskap om lærings- og differensieringsstrategier for å fremme læring og utvikling
  • kan analysere faglige problemstillinger om tilrettelegging for tilpasset opplæring på et systemnivå i barnehage og skole
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger om prinsipper for tilpasset opplæring i et sosiokulturelt perspektiv
  • kan bruke relevante kunnskapsbaserte tilnærminger på en selvstendig måte for å fremme barns læring, selvverd og helse i barnehage og skole og for å forebygge lære- og atferdsvansker
  • kan analysere og forbedre barnehage- og skolekultur med fokus på utviklings- og læringsmuligheter
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kulturelt og språklig mangfold med et profesjonsperspektiv
  • kan analysere relevante tiltak for tilrettelegging og gjennomføring av opplæring for barn og unge innenfor rammene av en inkluderende barnehage og skole
  • kan reflektere over relevante metoder til å planlegge, gjennomføre og lede utviklings-prosjekter på organisasjonsnivå i barnehage og skole
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer med aktiv studentdeltakelse
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
Arbeidskrav
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer
  • Tre oppgaver, skriftlig og muntlig
  • Godkjent selvvalgt pensum på 400 sider som ledd i hjemmeeksamen
Vurdering

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager med omfang på ca. 4000 ord. Studentene velger selv tema og problemstilling for oppgaven. Til dette arbeidet skal studentene også velge og anvende det selvvalgte pensum på 400 sider som kommer i tillegg til obligatorisk pensum.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A–F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk