2MIT4001 Tilpasset opplæring: Barrierer for læring og deltakelse
- Emnekode2MIT4001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sosiokulturelle perspektiver på læring og dannelse
- Flerkulturell og flerspråklig opplæring i et historisk og aktuelt perspektiv
- Spesialpedagogikk i et historisk og aktuelt perspektiv
- Ulike perspektiver på lærevansker
- Manglende inkludering og anerkjennelse i barnehage og skole
- Høyfrekvente lærevansker og barrierer for læring og deltakelse
- Interseksjonalitet som forståelsesramme for sosial urettferdighet og diskriminering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om barrierer for læring og deltakelse sett i individuelt og sosiokulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barrierer for læring og deltakelse og oversikt over høyfrekvente utfordringer ved læring og deltakelse
- har kunnskap om hvordan barnehagen og skolen gjennom sin organisasjon, sitt innhold eller sine arbeidsformer kan skape barrierer for læring og deltakelse for enkelte elev- eller barnegrupper
Studenten
- kan analysere sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie med vekt på synet på mangfold
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuelle politiske føringer knyttet til mangfold og se egen praksis i et historisk perspektiv
- kan analysere og anvende eksisterende teorier om lærevansker og elevatferd kan identifisere hvordan forholdet mellom den pedagogiske virksomheten i barnehage og skole og elevenes/barnas sosiokulturelle bakgrunn kan skape barrierer for læring og deltakelse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan individuelle forutsetninger og skolens/barnehagens organisering og virksomhet kan skape ulike lærings- og utviklingsbetingelser
- kan kommunisere om og analysere sentrale begreper innenfor den flerkulturelle og flerspråklige pedagogikken, og bruke innsiktene i profesjonsutøvelsen
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialpedagogikkens grunnleggende begreper, samt historisk og ideologisk utvikling som fag og profesjon
- Undervisningen er samlingsbasert
- Forelesninger
- Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
- Feltarbeid og gruppeseminarer
- Skriftlig rapport fra feltarbeidet
- 75 % oppmøte til undervisning
- Et 20-timers feltarbeid
- Skriftlig feltrapport. Omfanget på rapporten er inntil 3000 ord
- Forberede innlegg til et gruppeseminar, samt aktiv deltakelse i ett nettseminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen gjennom samtale mellom en student og eksaminator over emner som blir oppgitt av eksaminator.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet