2MIT4001 Tilpasset opplæring: Barrierer for læring og deltakelse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sosiokulturelle perspektiver på læring og dannelse
  • Flerkulturell og flerspråklig opplæring i et historisk og aktuelt perspektiv
  • Spesialpedagogikk i et historisk og aktuelt perspektiv
  • Ulike perspektiver på lærevansker
  • Anerkjennelse i skole og barnehage
  • Høyfrekvente lærevansker:
    Språk-, begreps- og kommunikasjonsvansker
    Matematikk-, lese- og skrivevansker
    Sosioemosjonelle vansker
  • Interseksjonalitet som forståelsesramme for sosial urettferdighet og diskriminering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om barrierer for læring og deltakelse sett i individuelt og sosiokulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barrierer for læring og deltakelse og oversikt over høyfrekvente utfordringer ved læring og deltakelse
  • har kunnskap om hvordan barnehagen og skolen gjennom sin organisasjon, sitt innhold eller sine arbeidsformer kan skape barrierer for læring og deltakelse for enkelte elev- eller barnegrupper
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie med vekt på synet på mangfold
  • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuelle politiske føringer knyttet til mangfold og se egen praksis i et historisk perspektiv
  • kan analysere og anvende eksisterende teorier om lærevansker og elevatferd kan identifisere hvordan forholdet mellom den pedagogiske virksomheten i barnehage og skole og elevenes/barnas sosiokulturelle bakgrunn kan skape barrierer for læring og deltakelse 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan individuelle forutsetninger og skolens/barnehagens organisering og virksomhet kan skape ulike lærings- og utviklingsbetingelser
  • kan kommunisere om og analysere sentrale begreper innenfor den flerkulturelle og flerspråklige pedagogikken, og bruke innsiktene i profesjonsutøvelsen
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialpedagogikkens grunnleggende begreper, samt historisk og ideologisk utvikling som fag og profesjon
Arbeids- og undervisningsformer
  • Undervisningen er samlingsbasert
  • Forelesninger
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
  • Feltarbeid og gruppeseminarer
  • Skriftlig rapport fra feltarbeidet
Arbeidskrav
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Et 20-timers feltarbeid
  • Skriftlig feltrapport. Omfanget på rapporten er inntil 3000 ord
  • Forberede innlegg til et gruppeseminar, samt aktiv deltakelse i ett nettseminar
Vurdering

Individuell muntlig eksamen gjennom samtale mellom en student og eksaminator over emner som blir oppgitt av eksaminator.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk