2MEN171-7 Engelsk: Making meaning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Innføring i grunnleggende tekstanalytiske verktøy hentet fra systemisk-funksjonell grammatikk
- Analyse med utgangspunkt i systemisk-funksjonell grammatikk av språklige trekk som kjennetegner forskjellige teksttyper, inkludert sammensatte tekster
- Eksplisitt skrive- og leseopplæring i engelsk som tar sikte på å utvikle elevenes tekstkyndighet
- Innføring i relevant fagspråk
- Bruk av relevante digitale verktøy
- Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kandidaten
- har kunnskap om grunnleggende begreper innenfor systemisk-funksjonell grammatikk
- har inngående kunnskap om eksplisitt skriveopplæring og leseopplæring, samt forholdet mellom lesing og skriving
- har inngående kunnskap om lingvistiske, semantiske og semiotiske trekk som kjennetegner ulike teksttyper
- har kunnskap om bilde/språk-relasjoner, samt deres rolle i barn og unges literacy-utvikling og annenspråklæring
- har kunnskap om metoder for å anvende begrepsapparat fra systemisk-funksjonell grammatikk i arbeidet med tekst i engelskundervisningen
- har inngående innsikt i hvordan eksplisitt arbeid med tekst er relevant for formålsparagrafens demokratiseringsprinsipp
Kandidaten
- kan analysere engelske tekster med utgangspunkt i det lingvistiske, semantiske og semiotiske teorigrunnlaget og begrepsapparatet
- kan på et avansert nivå kommunisere på muntlig og skriftlig engelsk om faglige problemstillinger tilknyttet emnet og profesjonsutøvelsen
- kan knytte det teoretiske tilfanget i kurset til kunnskap om eksplisitt skrive- og leseopplæring i engelsk, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere hvordan eksplisitt skrive- og leseopplæring fremmer engelskopplæringens verdigrunnlag
Kandidaten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til eksplisitt arbeid med tekst
- Kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg basert på innsikter om tekstproduksjon fra systemisk-funksjonell grammatikk
- kan bidra til faglig utvikling og nytenkning med fokus på eksplisitt skrive- og leseopplæring
Undervisningen legges opp i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- 2 obligatoriske arbeider (muntlig og/eller skriftlig) levert i henhold til frister spesifisert i undervisningsplanen
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |