2MEN171-7 Engelsk: Making meaning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Innføring i grunnleggende tekstanalytiske verktøy hentet fra systemisk-funksjonell grammatikk
  • Analyse med utgangspunkt i systemisk-funksjonell grammatikk av språklige trekk som kjennetegner forskjellige teksttyper, inkludert sammensatte tekster
  • Eksplisitt skrive- og leseopplæring i engelsk som tar sikte på å utvikle elevenes tekstkyndighet
  • Innføring i relevant fagspråk
  • Bruk av relevante digitale verktøy
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om grunnleggende begreper innenfor systemisk-funksjonell grammatikk
  • har inngående kunnskap om eksplisitt skriveopplæring og leseopplæring, samt forholdet mellom lesing og skriving
  • har inngående kunnskap om lingvistiske, semantiske og semiotiske trekk som kjennetegner ulike teksttyper
  • har kunnskap om bilde/språk-relasjoner, samt deres rolle i barn og unges literacy-utvikling og annenspråklæring
  • har kunnskap om metoder for å anvende begrepsapparat fra systemisk-funksjonell grammatikk i arbeidet med tekst i engelskundervisningen
  • har inngående innsikt i hvordan eksplisitt arbeid med tekst er relevant for formålsparagrafens demokratiseringsprinsipp 
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere engelske tekster med utgangspunkt i det lingvistiske, semantiske og semiotiske teorigrunnlaget og begrepsapparatet
  • kan på et avansert nivå kommunisere på muntlig og skriftlig engelsk om faglige problemstillinger tilknyttet emnet og profesjonsutøvelsen
  • kan knytte det teoretiske tilfanget i kurset til kunnskap om eksplisitt skrive- og leseopplæring i engelsk, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere hvordan eksplisitt skrive- og leseopplæring fremmer engelskopplæringens verdigrunnlag
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til eksplisitt arbeid med tekst
  • Kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg basert på innsikter om tekstproduksjon fra systemisk-funksjonell grammatikk
  • kan bidra til faglig utvikling og nytenkning med fokus på eksplisitt skrive- og leseopplæring
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen legges opp i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • 2 obligatoriske arbeider (muntlig og/eller skriftlig) levert i henhold til frister spesifisert i undervisningsplanen
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. 

I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk