2MEN171-5 Engelsk: Cultural Expressions in English

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MEN171-3 Engelsk 2, emne 3 og 2MEN171-4 Engelsk 2, emne 4

Emnets innhold
  • En rekke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden med fokus på didaktiske, kritiske og teoretiske vinklinger
  • Et mangfold av kulturelle uttrykk, for eksempel litterære, multimodale, digitale tekster, film, musikk, og andre estetiske former.
  • Teorier som fremmer forståelse av kulturelle forskjeller og likheter og bærekraftperspektiver
  • Kritisk litterasitet
  • Akademisk skriving
  • Innføring i relevant fagspråk
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan man kan bruke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden på barnetrinnet
  • har inngående kunnskap om forskjellige kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden, inkludert tekster for barn som fremmer forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling
  • har inngående kunnskap om opplæring i engelsk på barnetrinnet, inkludert progresjon i engelskfaget
  • har inngående kritisk tekstanalytisk kompetanse og evne til å uttrykke seg faglig på engelsk muntlig og skriftlig
  • har inngående kunnskap om hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan brukes i arbeid med å fremme kritisk litterasitet
  • Har inngående kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for emnet og for engelskfaget på trinn 1-7
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning om kulturelle uttrykk og relevant teori
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisnings-, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens evne til å tenke og reflektere kritisk over kulturelle uttrykk i den engelskspråklige verden, både i begynneropplæringen og på mellomtrinnet
  • kan bruke et presist akademisk engelsk språk både muntlig og skriftlig
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til bruk av kulturelle uttrykk i engelskundervisningen på trinn 1-7
  • kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis med kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden som grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen legges opp i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil 4 obligatoriske arbeider (muntlig og/eller skriftlig). Arbeidskravene vil være individuelle og/eller i grupper. Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk