2MEN171-5 Engelsk: Cultural Expressions in English
- Emnekode2MEN171-5
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MEN171-3 Engelsk 2, emne 3 og 2MEN171-4 Engelsk 2, emne 4
- Studie av en rekke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden med fokus på didaktiske, kritiske og teoretiske vinklinger
- Bevisstgjøring av mangfoldet av kulturelle uttrykk som vi møter gjennom media, digitale kanaler, litterære tekster, film, musikk, og andre estetiske former.
- Teorier som fremmer forståelse av kulturelle forskjeller og likheter
- Analyser av mekanismer som underbygger stereotypier og hvordan disse kan håndteres i klasserommet
- Akademisk skriving
- Innføring av relevant fagspråk
- Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan man kan bruke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden på barnetrinnet
- har inngående kunnskap om forskjellige kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden, inkludert tekster for barn som fremmer forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling
- har inngående kritisk tekstanalytisk kompetanse og evne til å uttrykke seg faglig på engelsk muntlig og skriftlig
- har inngående kunnskap om hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan brukes i arbeid med å fremme interkulturell forståelse og kompetanse
- Har inngående kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for emnet og for engelskfaget på trinn 1-7
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning om kulturelle uttrykk og relevant didaktisk teori
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisnings-, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere forskningsbasert undervisning i engelskfaget som fremmer elevens evne til å tenke og reflektere over kulturelle uttrykk i den engelskspråklige verden, både i begynneropplæringen og på mellomtrinnet
- kan bruke et presist akademisk engelsk språk både muntlig og skriftlig
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige og etiske problemstillinger knyttet til bruk av kulturelle uttrykk i begynneropplæringen i engelsk og på mellomtrinnet
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg tilpasset elever på trinn 1-7 med kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden som grunnlag
Undervisningen legges opp i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil 4 obligatoriske arbeider (muntlig og/eller skriftlig). Arbeidskravene vil være individuelle og/eller i grupper. Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.