Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MEL301 Which English?

    • Emnekode
      2MEL301
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold
  • Faktorer som påvirker valg av engelskvariant
  • Fosiokulturelle perspektiver på det engelske språkets status og historie i Norge og resten av verden
  • Interkulturell pragmatikk og kommunikasjonsstrategier
  • Hva betyr det å være en kompetent bruker av det engelske språket?
  • Analyse av autentisk språkbruk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relevante problemstillinger rundt valget av engelskvariant
  • har inngående kunnskap om sosiokulturelle spørsmål relatert til engelsk i Norge og som verdensspråk
  • har inngående kunnskap om pragmatikk og bruk av kommunikasjonsstrategier i engelsk
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på hva det betyr å være en kompetent bruker av det engelske språket
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, beskrive og forklare lingvistiske trekk i autentisk språkdata fra forskjellige engelskvarianter
  • kan redegjøre for faktorer som påvirker valg av engelskvariant
  • kan presentere og diskutere sosiokulturelle perspektiver på det engelske språkets status og historie i Norge og rundt om i verden
  • kan reflektere over teori relatert til pragmatikk og kommunikasjonsstrategier i et interkulturelt perspektiv
  • kan presentere og diskutere ulike perspektiver på hva det innebærer å være en kompetent bruker av det engelske språket
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver og prosjekter over tid, enten alene eller i gruppe, og i henhold til etiske retningslinjer og prinsipper
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig om relevante akademiske teorier og problemstillinger knyttet til varianter av engelsk, engelsk språkbruk og språkvalg
  • kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan utveksle meninger og erfaringer med andre som har bakgrunn i feltet, og dermed bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som en kombinasjon av forelesninger på samlinger, skriftlige arbeider og nettaktiviteter mellom samlingene. INN bruker den digitale læringsplattformen Canvas.

Praksis

Praksis er en integrert del av fagene som inngår i lektorutdanningen i språkfag. Alle emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler faglig kompetanse og identitet som lærer.

Obligatoriske aktiviteter
  • 1-2 muntlige og/eller skriftlige individuelle arbeidskrav med innleveringsfrister som vil gå fram av undervisningsplanen. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamen
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at studenten skal få ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Which English?
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Femårig lektorutdanning
Studieprogram
Lektorutdanning i språkfag
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)