2MEL301 Which English?

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold
  • Faktorer som påvirker valg av engelskvariant
  • Fosiokulturelle perspektiver på det engelske språkets status og historie i Norge og resten av verden
  • Interkulturell pragmatikk og kommunikasjonsstrategier
  • Hva betyr det å være en kompetent bruker av det engelske språket?
  • Analyse av autentisk språkbruk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relevante problemstillinger rundt valget av engelskvariant
  • har inngående kunnskap om sosiokulturelle spørsmål relatert til engelsk i Norge og som verdensspråk
  • har inngående kunnskap om pragmatikk og bruk av kommunikasjonsstrategier i engelsk
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på hva det betyr å være en kompetent bruker av det engelske språket
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, beskrive og forklare lingvistiske trekk i autentisk språkdata fra forskjellige engelskvarianter
  • kan redegjøre for faktorer som påvirker valg av engelskvariant
  • kan presentere og diskutere sosiokulturelle perspektiver på det engelske språkets status og historie i Norge og rundt om i verden
  • kan reflektere over teori relatert til pragmatikk og kommunikasjonsstrategier i et interkulturelt perspektiv
  • kan presentere og diskutere ulike perspektiver på hva det innebærer å være en kompetent bruker av det engelske språket
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver og prosjekter over tid, enten alene eller i gruppe, og i henhold til etiske retningslinjer og prinsipper
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig om relevante akademiske teorier og problemstillinger knyttet til varianter av engelsk, engelsk språkbruk og språkvalg
  • kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan utveksle meninger og erfaringer med andre som har bakgrunn i feltet, og dermed bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som en kombinasjon av forelesninger på samlinger, skriftlige arbeider og nettaktiviteter mellom samlingene. HINN bruker den digitale læringsplattformen Canvas.

Obligatoriske aktiviteter
  • 1-2 muntlige og/eller skriftlige individuelle arbeidskrav med innleveringsfrister som vil gå fram av undervisningsplanen. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamen
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at studenten skal få ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk