2M353 Assessment in English language learning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenter bør ha gjennomført 2M315-2 Fagdidaktikk engelsk

Emnets innhold
  • Ulike vurderingsteorier og -perspektiver (vurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, hverandrevurdering, egenvurdering, osv.)
  • Ulike typer vurderingspraksis (tilbakemelding, framovermelding, skriftlig/muntlig vurdering, oppgaver, karaktersetting, osv.)
  • Vurdering som en integrert del av engelskundervisningen som motiverer og fremmer læring og kompetanseheving
  • Sammenheng mellom vurderingspraksis, mål og undervisningsmetode
  • Praktisk og profesjonsretttet arbeid med oppgaver relatert til kompetansemål, kjennetegn og kriterier for engelskfaget.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om vurderingsteorier, -perspektiver, -praksiser og utfordringer knyttet til vurdering i engelsk som fag i norsk skole, med spesiell fokus på ungdomsskole og videregående skole
  • har grundig kjennskap til eksamensformer og nasjonale prøver i engelsk
  • har grundig kjennskap til relevante styringsdokumenter
  • har inngående kunnskap om faglige kompetansemål for engelskfaget i det norske skolesystemet
Ferdigheter

Studenten

  • kan sette ut i praksis den nasjonale læreplanen for engelskfaget, og følge gjeldende retningslinjer og lovpålegg om riktig vurderingspraksis
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer muntlig og skriftlig kommunikativ kompetanse i engelsk
  • kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring, og gi konstruktive tilbakemeldinger til sine medelever
  • kan vurdere, tilpasse og designe oppgaver som fremmer læring i engelskfaget
  • kan tilpasse sin vurderingspraksis til den enkelte elev, i en mangfoldig og flerspråklig klasserom
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til vurdering i engelskfaget på en profesjonell, kritisk og informert måte
  • kan bidra med faglig tyngde i diskusjoner om vurdering i skolen, med spesielt fokus på engelskfaget i ungdoms- og videregående skole
  • kan videreutvikle egen kompetanse i vurdering, og bidra til utvikling av skolens vurderingskultur
  • utviser kritisk refleksjon om kildebruk når det gjelder elevers arbeid så vel som sitt eget arbeid
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning gis hovedsakelig i form av

  • forelesninger
  • diskusjoner på campus seminarene, der det forutsettes at studentene møter til undervisningen godt forberedt
  • bruk av læringsplattformen Canvas
  • nettseminar
  • studentpresentasjoner
Arbeidskrav
  • minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • deltakelse i ett nettseminar
  • en skriftlig oppgave
  • en muntlig oppgave
Vurdering

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager med et omgang på 2500 – 3000 ord, som skrives på engelsk.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Alle hjelpemidler er tillatt. Kandidaten må gjøre seg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan kandidaten bli mistenkt for fusk eller forsøk på fusk.
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2ML353 Assessment in English language learning
10
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk