2M353 Assessment in English language learning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenter bør ha gjennomført 2M315-2 Fagdidaktikk engelsk

Emnets innhold
  • vurderingsteorier
  • vurderingspraksiser, inkludert oppgavedesign

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om vurderingsteori, ulike vurderingspraksiser og utfordringer knyttet til vurdering for læring i engelsk som fag i norsk skole, med spesiell fokus på ungdomsskole og videregående skole
  • har grundig kjennskap til eksamensformer og nasjonale prøver i engelsk
  • har grundig kjennskap til relevante styringsdokumenter
Ferdigheter

Studenten

  • kan sette ut i praksis den nasjonale læreplanen for engelskfaget, og følge gjeldende retningslinjer og lovpålegg om riktig vurderingspraksis
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer kompetanse i muntlig kommunikasjon i engelsk
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer kompetanse i skriftlig kommunikasjon i engelsk
  • kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring, og gi konstruktive tilbakemeldinger til sine medelever
  • kan vurdere, tilpasse og designe oppgaver som fremmer læring i engelskfaget
  • kan tilpasse sin vurderingspraksis til den enkelte elev, i en mangfoldig og flerspråklig klasserom
Generell kompetanse

Studenten

  • har en profesjonell, kritisk og informert holdning til vurderingsarbeid i engelskfaget
  • kan bidra med faglig tyngde i diskusjoner om vurdering i skolen, med spesielt fokus på engelskfaget i ungdoms- og videregående skole
  • kan videreutvikle egen kompetanse i vurdering, og bidra til utvikling av skolens vurderingskultur.
  • utviser kritisk refleksjon om kildebruk når det gjelder elevers arbeid så vel som sitt eget arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning gis hovedsakelig i form av

  • forelesninger
  • diskusjoner på campus seminarene, der det forutsettes at studentene møter til undervisningen godt forberedt
  • bruk av læringsplattformen Canvas
  • nettseminar
  • studentpresentasjoner
Arbeidskrav
  • minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • deltakelse i ett nettseminar
  • en skriftlig oppgave
  • en muntlig oppgave
Vurdering

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager med et omgang på 2500 – 3000 ord, som skrives på engelsk.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Alle hjelpemidler er tillatt. Kandidaten må gjøre seg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan kandidaten bli mistenkt for fusk eller forsøk på fusk.
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2ML353 Assessment in English language learning
10
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk